لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

هشدار اشرف غنی به پاکستان در مورد «ادامه میزبانی تروریست‌ها»


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، با ذکر این‌که دیگر پاکستان را به عنوان یک کشور میانجی که طالبان را به میز مذاکره بیاورد قبول ندارد، گفت که انتظار دارد پاکستان با طالبان و دیگر «نیروهای تروریستی» مبارزه کند.

وی به طور تلویحی گروه طالبان را «برده و اجیر» پاکستان نامیده و گفت که مردم افغانستان انتظار دارند دولت از اسلام‌آباد به دلیل «ادامه میزبانی و تجهیز گروه‌های تروریستی دشمن مردم افغان» در این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند.

به گزارش روز دوشنبه (ششم اردیبهشت) خبرگزاری رویترز، آقای غنی این اظهارات را در نشست مشترک پارلمان این کشور بیان کرده و گفت که کشورش با دشمنان تروریستی که به عنوان «بردگان» طالبان در پاکستان تربیت می‌شوند روبرو است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:29 0:00
لینک مستقیم

به دنبال حملات تروریستی هفته گذشته در کابل که منجر به کشته شدن بیش از ۶۴ تن و زخمی شدن صدها نفر دیگر شد، رئیس جمهور افغانستان اعلام کرده بود در نشست مشترک پارلمان این کشور شرکت می‌کند تا به طور جدی مواضع خود علیه گروه طالبان را بیان کند.

اشرف غنی به صراحت دشمنان افغانستان را گروه «داعش، القاعده، اعضای شبکه حقانی و برخی از طالبان که از ریختن خون هموطنانشان لذت می‌برند» اعلام کرد.

وی اضافه کرد که درهای مذاکره به روی آن تعدادی از اعضای طالبان که آماده توقف خونریزی در کشور هستند، باز است.

غنی اما اضافه کرد که فرصت مذاکره و گفت‌وگو تا ابد وجود ندارد.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه سخنانش گفت که «رهبران طالبان و دشمنان افغانستان و بردگان»، در شهرهای غربی پاکستان همچون پیشاور و کویته پناه گرفته‌اند و مقام‌های پاکستان باید این مناطق را از وجود آنها پاک کنند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز بارها پیش‌تر پاکستان را به حمایت از طالبان و شبه‌نظامیانی چون اعضای شبکه حقانی متهم کرده بود.

در حالی که پاکستان حمایت از این گروه‌ها را تکذیب می‌کند، اما غنی از دولت این کشور خواسته به تعهدات خود عمل کند و علیه این گروه‌ها که در پاکستان مستقر هستند، اقدام نظامی انجام دهد.

اشرف غنی به صراحت گفت: «مردم ما انتظار دارند که ما در مورد ادامهٔ میزبانی، تجهیز و تسهیل فعالیت گروه‎های تروریستی ضد مردم افغانستان از قلمرو پاکستان، به شورای امنیت سازمان ملل متحد، سایر نهادهای بین‌المللی شکایت کنیم.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات غنی در توئیتی نوشته که ملت افغانستان «کور نیستند و می‌فهمند چه کسانی برده هستند و برای منافع دیگران کار می‌کنند.»

طالبان مذاکرات صلح را به بهانه ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان رد کرده‌است.

عملیات تروریستی اخیر طالبان که بعد از سال ۲۰۱۱ بزرگ‌ترین عملیات این گروه محسوب می‌شود، برخی محافل سیاسی در افغانستان را به این نتیجه رسانده که غنی می‌تواند به طور رسمی پایان و مرگ مذاکرات صلح در این کشور را اعلام کند.

گروه طالبان که از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت می‌کرد، خواستار سرنگونی دولت تحت حمایت غرب در این کشور و استقرار حکومت اسلامی است.

همزمان با اظهارات اشرف غنی، نگرانی‌ها در افغانستان از افزایش حملات تروریستی در این کشور با فرارسیدن تابستان افزایش یافته‌است.

بخش‌های بزرگی از ولایت جنوبی هلمند در حال حاضر در دست شورشیان است و درگیری‌های شدیدی در این مناطق و چند استان دیگر میان نیروهای دولتی و شورشیان جریان دارد.

اشرف غنی اسفندماه سال ۹۴ نیز طی سخنانی در پارلمان این کشور از طالبان خواسته بود بین جنگ و صلح یکی را برگزیند.

XS
SM
MD
LG