لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۳

حمله و آتش‌سوزی در پناهگاه‌های حیوانات ایران؛ چرا؟


هاله برومند، مدیر پناهگاه رز ورامین
هاله برومند، مدیر پناهگاه رز ورامین

در یک هفته دو اتفاق برای پناهگاه‌های حیوانات خیابانی در اطراف تهران. اولی حمله چند فرد ناشناس به مدیر پناهگاه رُز، محل نگهداری سگ‌های خیابانی در اطراف ورامین و دومی، آتش‌سوزی در پناهگاه گربه‌ها در شهر اشتهارد کرج که منجر به مرگ مدیر این پناهگاه و بیش از ۲۰۰ گربه شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، مسئول ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری اشتهارد گفته که که حادثه آتش‌سوزی در پناهگاه گربه‌ها روز شنبه رخ داده و شعله رئوفی بنیان‌گذار این پناهگاه به دلیل «استنشاق دود و خفگی» جان خود را از دست داد‌ه‌است.

خانم رئوفی، ۶۰ ساله، این پناهگاه را در سال‌های اخیر و با هدف پناه دادن به گربه‌هایی که با آزار و اذیت روبرو بودند، تاسیس کرده بود.

آنچنان که رامونا دهقان، مسئول روابط عمومی شهرداری اشتهارد نیز به سایت تابناک گفته «بیشتر گربه‌های بی‌پناه و آسیب‌دیده‌ای که در این پناهگاه نگهداری و تیمار می‌شدند، یا سوخته‌اند یا به دلیل خفگی مرده‌اند.»

دلیل این آتش‌سوزی در برآوردهای اولیه اتصال سیم‌های برق عنوان شد اما وب‌سایت تابناک خبر داده که به باور برخی فعالان حقوق حیوانات اتفاق روی‌داده «شبهه‌برانگیز» به نظر می‌رسد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:13 0:00
لینک مستقیم
شعله رئوفی بنیان‌گذار پناهگاه گربه‌ها در اشتهارد
شعله رئوفی بنیان‌گذار پناهگاه گربه‌ها در اشتهارد

در همین حال رضا جوالچی، دبیر انجمن حمایت از حیوانات در تهران، به رادیو فردا می‌گوید: «آن‌چیزی که به عنوان علت حادثه در آن برآوردهای اولیه توسط پاسگاه منطقه مشخص شده اتصال سیم‌های برق بوده که کار کارشناسی دارد انجام می‌شود و البته گمانه‌زنی‌هایی توسط حامیان حیوانات وجود دارد که این کار به صورت عمدی توسط کسانی که مخالف نگهداری حیوانات در پناهگاه هستند انجام شده باشد.»

اما جدای از این حادثه مشکل پناهگاه‌های حمایتی حیوانات در معرض آسیب چیست؟ رضا جوالچی در پاسخ به این پرسش می‌گوید:

«پناهگاه‌های ما معمولاً به صورت خودجوش و توسط مردم و سازمان‌های مردمی راه‌اندازی می‌شوند. اینها تحت نظارت نیستند و با بودجه بسیار اندکی راه‌اندازی می‌شوند و در میانه راه هم خیلی از آنها با کمبود بودجه و مواد غذایی برای نگهداری حیوانات مواجه می‌شوند. طبیعتاً آن استانداردهای لازم برای ساخت پناهگاه و نظارت رعایت نمی‌شود گرچه گردانندگان پناهگاه‌های ما تمام تلاش خودشان را می‌کنند و کاملاً حسن نیت دارند ولی متأسفانه به خاطر عدم پشتیبانی و نبود نظارت لازم و استانداردهایی که ضروری است برای چنین مراکزی، جاهای خیلی ایده‌آلی برای نگهداری حیوانات نیستند.»

در همین حال در حادثه ورامین، هاله برومند، سرپرست یک پناهگاه سگ‌ها که در اطراف این شهر قرار دارد، پس از مضروب شدن به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد و روز سه‌شنبه ظهر پس از عمل جراحی کوچکی که بر روی دستش صورت گرفت از بیمارستان مرخص شد.

علی طبرزدی، فعال حقوق حیوانات در تهران، دربارهٔ حادثه ورامین و مشکلات پناهگاه‌های نگهداری حیوانات به رادیو فردا می‌گوید:

«واقعه ورامین، به نوعی، تهدیدهایش از قبل وجود داشت، یعنی بیشتر، برخی محلی‌ها بودند که به تداوم کار پناهگاه در این منطقه اعتراض داشتند و البته از قبل هم، استانداری ورامین و اداره دامپزشکی نسبت به فعالیت این پناهگاه مخالفت خودشان را ابراز کرده بودند. این اتفاق از سوی اراذل و اوباش همین منطقه افتاده که چند روز قبلش هم ایشان را تهدید کرده بودند. اما حالا مشخص نیست اینها به تحریک چه افرادی دست به این کار زده‌اند. این پناهگاه‌ها مشکل اصلی‌شان این است که از سوی دولت، از سوی استانداری و شهرداری حمایت نمی‌شوند. پروسه هزینه‌ها و پروسه ساماندهی حیوانات بی سرپرست در ایران با دشواری‌های فراوانی مواجه است.»

پس از این دو واقعه تعدادی از فعالان حقوق حیوانات در شبکه‌های اجتماعی حمله به سگ‌های ورامین و آتش‌سوزی پناهگاه گربه‌ها در اشتهارد کرج را عمدی توصیف کرده‌اند موضوعی که تا به‌حال از سوی هیچ مرجع رسمی تأیید یا تکذیب نشده‌است.

  • 16x9 Image

    بنیامین صدر

    بنیامین صدر از سال ۱۳۸۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در روزنامه‌های مختلف ایران آغاز کرد. او از سال ۱۳۹۲ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا علاوه بر تهیه و اجرای برنامه‌های رادیویی، تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی فرداگرام نیز بوده است.

XS
SM
MD
LG