لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

معاریو: توجه به «داعش» از فشار بر اسرائیل کاسته است


همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روزنامه اسرائیلی معاریو در مقاله‌ای نوشته‌است منحرف شدن افکار عمومی جهانیان و دولت‌ها به خطرات گروه «حکومت اسلامی» و ترورهای هولناکی که آنها انجام می‌دهند، از فشار بر اسرائیل کاسته‌است.

معاریو یکشنبه ششم مهر در این مقاله به قلم آریئل کهنا نوشته‌است، نتانیاهو با این امیدواری راهی نیویورک شد که در پی توجه جهانی به خطرات «داعش» و بحران‌های مهم دیگری مانند جنگ اوکراین و بیماری ابولا، با یک مجمع عمومی «دوستانه‌تر در قبال اسرائیل» روبرو شود.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه ششم مهر راهی نیویورک شد و سخنرانی او با محوریت مسائل مرتبط با نزاع اسرائیلی- فلسطینی و برنامه هسته‌ای ایران روز دوشنبه هفتم مهر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام خواهد شد.

به نوشته معاریو، نتانیاهو در سخنرانی خود تاکید خواهد کرد که با وجود خطرات ناشی از گروه «حکومت اسلامی» برای منطقه و جهان، برنامه هسته‌ای ایران «به مراتب خطرات درازمدت‌تری خواهد داشت».

معاریو یادآور شده‌است که اسرائیل از انتشار گزارش‌های روزهای اخیر، از جمله از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این باره که ایران بتواند تقریباً نیمی از سانتریفیوژهای خود را حفظ کند، «عمیقاً نگران شده‌است».

نتانیاهو در روزهای گذشته نیز گفته بود، گروه «داعش» را می‌توان از راهکار نظامی و برنامه‌ریزی‌های دقیق دیگر از بین برد اما برنامه اتمی ایران خطری جدی‌تر برای صلح و ثبات منطقه و جهان است.

نتانیاهو همچنین به آمریکا «پیام» داده بود، «به خاطر جلب همکاری ایران در مبارزه با داعش، نباید ایران و برنامه اتمی آن را تقویت کرد».

معاریو افزوده‌است که نتانیاهو در سخنرانی روز دوشنبه این هفته خود در سازمان ملل متحد، گروه «داعش» را نیز با حماس در سرزمین‌های فلسطینی مقایسه خواهد کرد «با این امید که جامعه بین‌المللی و از جمله دبیر کل سازمان ملل دیگر حماس را تنها به عنوان «شبه نظامیان فلسطینی» معرفی نکنند».

نتانیاهو چهارشنبه نهم مهر با باراک اوباما نیز ملاقات خواهد کرد.

دیپلمات‌های اسرائیلی به معاریو گفته‌اند، با وجود آنکه تنها یک ماه از جنگ اسرائیل در غزه سپری شده‌است، اما موقعیت اسرائیل در سازمان ملل متحد «مستحکم» است زیرا کشورهای بسیاری به اسرائیل «حق می‌دهند از خود و مردمش دفاع کند».

به نوشته معاریو، تنها ممکن است یک قطعنامه «نمادین» که الزام‌آور نیز نخواهد بود، در نتیجه فعالیت‌های فلسطینی‌ها، علیه اسرائیل، صادر شود.

معاریو افزوده‌است که باراک اوباما در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره واشینگتن، می‌خواهد در قبال اسرائیل چهره دوستانه‌تری داشته باشد تا از پشتیبانی حامیان پرقدرت اسرائیل در آمریکا بهره‌مند باشد و وجهه حزب دموکرات را در این انتخابات آمریکایی حفظ کند.

به نوشته معاریو، به همین دلیل است که اوباما خواسته‌است با بنیامین نتانیاهو در این ایام دیدار دیگری داشته باشد.

معاریو همچنین افزوده‌است، برخی انتقادها که در طول جنگ ۵۰ روزه غزه از سوی برخی از سخنگویان رسمی آمریکا بیان می‌شد، تنها مربوط به اختلاف نظر میان واشینگتن با دولت اسرائیل بر سر شمار تلفات غیرنظامی در این جنگ بود «وگرنه آمریکا از حق اساسی اسرائیل در دفاع از خود کاملاً دفاع می‌کند».

آمریکا در روزهای گذشته از نطق رهبر تشکیلات خودگردان در سازمان ملل که اتهامات سختی را به اسرائیل وارد کرد، ابراز خشم کرد و آن را «توهین‌آمیز» نامید.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز شنبه این هفته در بیانیه‌ای از سخنرانی محمود عباس در سازمان ملل ابراز ناخرسندی شدید کرده و رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی را به «دروغ‌گویی» متهم کرده‌است.

محمود عباس روز جمعه چهارم مهر در نطق سالیانه خود در مجمع عمومی، اسرائیل را به دلیل جنگ اخیر غزه به «نسل‌کشی» عامدانه علیه ملت فلسطین متهم کرد و گفت فلسطینیان حق خود می‌دانند تا محاکمه و مجازات عاملان این «نسل‌کشی» از پای ننشینند.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز در واکنشی تند به اظهارات محمود عباس، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته‌است، بار دیگر «ثابت شد که محمود عباس نمی‌تواند شریک راه صلح اسرائیل باشد».

گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی شش ماه پیش، بدون دستیابی به هیچ نتیجه‌ای، بی‌حاصل خاتمه یافت.

XS
SM
MD
LG