لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

ادامه انتقادهای تند برنی سندرز نسبت به اسرائیل


برنی سندرز، نامزد یهودی‌تبار کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
برنی سندرز، نامزد یهودی‌تبار کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

برنی سندرز، نامزد یهودی‌تبار کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در روزهای گذشته انتقادهای بسیار تندی از اسرائیل کرده و گفته‌است نظر مردم آمریکا در مورد اسرائیل به زیان این کشور تغییر می‌کند.

وی تأکید کرده که روابط آمریکا با اسرائیل تا حد زیادی به بهبود روابط اسرائیل با فلسطینی‌ها و تلاش دولت اسرائیل به احیای صلح بستگی دارد.

سناتور سندرز در روزهای گذشته نیز گفت اسرائیل، هزاران «فلسطینی بی‌گناه» را کشته‌است.

برنی سندرز ۷۴ ساله و سوسیالیست، در روزهایی انتقادهای خود را از اسرائیل بیش از گذشته عنوان می‌کند که به‌زودی (۱۹ آوریل) باید انتخابات درون‌حزبی در نیویورک برگزار شود؛ ایالتی که بیش از سه میلیون یهودی دارد.

یهودیان آمریکایی، اکثراً و بدون ارتباط با این دوره انتخاباتی، به طور سنتی طرفدار حزب دموکرات هستند؛ و حتی با رای ۷۴ و ۶۹ درصدی در هر دو دوره‌ای که باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها در ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ بود، از او حمایت کردند.

سندرز در انتخابات درون‌حزبی دموکرات شش پیروزی پی در پی داشته و اگر در انتخابات ۱۹ آوریل در نیویورک هم برنده شود، یک ضربه کاری و حتی روانی بر ستاد هیلاری کلینتون وارد خواهد شد زیرا خانم کلینتون به‌ویژه با حمایت یهودیان نیویورک مدتی سناتور این ایالت در مجلس سنا شده بود.

برنی سندرز ماه گذشته با استدلال «مشغولیت زیاد در کارزار انتخاباتی‌اش» حاضر به سخنرانی در همایش ایپک، لابی حامی اسرائیل در آمریکا، نشد در حالی که سایر نامزدها سخنران این همایش بودند.

برنی سندرز در روزهای گذشته در مصاحبه با نیویورک دیلی نیوز گفت اسرائیل در جنگ آخر (حمله به غزه در اوایل تابستان ۱۳۹۳) بیش از ده هزار فلسطینی را کشت و ویرانی بسیاری به بار آورد.

سناتور سندرز چندی پیش در مورد همین جنگ گفته بود، اسرائیل ۱۵۰۰ فلسطینی را در غزه کشت.

زمانی که «لیگ ضد افتراء» یکی از نهادهای یهودی در آمریکا از سندرز خواست به‌خاطر سخنان «نادرست» خود در مورد کشته‌های جنگ غزه «پوزش» بخواهد، ستاد سناتور سندرز بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت «منظور او از ده هزار کشته، ده هزار نفری است که از آن جنگ آسیب دیدند».

ستاد انتخاباتی سناتور سندرز در بیانیه توضیحی خود افزود: «سندرز خود در جوانی چند ماهی در اسرائیل بوده و هنوز در اسرائیل فامیل دارد و هیچ نامزد دیگری به اندازه او از حق موجودیت اسرائیل، ضمن برخوردار بودن از صلح و امنیت، حمایت نمی‌کند ولی در کاربرد واژه کشته برای آسیب‌دیدگان اشتباه شده‌است».

در مصاحبه با نیویورک دیلی تایمز، سناتور سندرز از اقدام فلسطینی‌ها در طرح شکایت علیه اسرائیل «به دلیل جنایت جنگی» در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، ابراز برائت کرد و گفت از این رویه حمایت نمی‌کند.

سناتور سندرز پس از آن نیز گفت، نزاع اسرائیلی- فلسطینی چنان ریشه‌دار است که براستی نمی‌داند آیا طرح عقب‌نشینی اسرائیل به پشت مرزهای جنگ سال ۱۹۶۷ حلال مشکلات خواهد بود یا نه.

سناتور سندرز زمانی در جوانی با سپری کردن چند ماهی در یک کیبوتس (مزرعه اشتراکی سوسیالیستی) در اسرائیل، دیدگاه‌های چپگرایانه خود را تقویت کرده بود.

اما او در تمامی دوران سناتوری و فعالیت‌های سیاسی‌اش، از منتقدین سرسخت سیاست‌های اسرائیل بوده است؛ روزنامه اسرائیلی هاآرتص چندی پیش، مصاحبه‌ای را که اوایل دهه نود با او انجام داده بود، بازنشر کرد که در آن سندرز که تازه می‌خواست سناتور شود همان انتقادهای امروز را بیان کرده بود.

سناتور سندرز به شیوه‌ای بسیار پیگیرانه در طول دهه‌ها نظرات خود را در مورد عدالت‌طلبی برای آمریکا، سیستم جهانی و نزاع اسرائیلی و فلسطینی بیان کرده‌است اما چون تا چند ماه پیش یک چهره کاملاً حاشیه‌ای به حساب می‌آمد، کسی به دیدگاه‌های او چندان توجهی نداشت.

سناتور سندرز تأکید کرده که به یهودی بودن خود افتخار می‌کند اما او و خانواده‌اش غیرمذهبی هستند.

جروزالم پست هفته گذشته نوشت بیش از ۷۰ درصد یهودیان اسرائیل خانم هیلاری کلینتون را بر هر نامزد دیگری در کارزار کنونی انتخابات ترجیح می‌دهند و حامیان سندرز در میان یهودیان اسرائیل حتی به یک درصد هم نمی‌رسد در حالی که او براستی یهودی است.

هیلاری کلینتون هم با خشنودی تلویحی از وضعی که برای سندرز بوجود آمده و رسانه‌های آمریکایی او را برای اشتباه آمارش در مورد کشته‌های غزه سؤال‌پیچ کرده‌اند، گفت که «سندرز درس و مشق خود را خوب حاضر نکرده که این اشتباهات را می‌کند».

یهودیان اسرائیل با ترامپ مخالفت کرده و رئیس جمهوری شدن او را بخاطر متزلزل شدن جایگاه آمریکا، به زیان اسرائیل نیز می‌دانند.

اما ترامپ هر از گاهی که بخواهد به دل یهودیان بنشیند یادآوری می‌کند که دختر خودش یهودی شده و با یک مرد یهودی هم ازدواج کرده است- هرچند که از نظر اکثر یهودیان، یهودی تنها کسی است که از طرف مادری یهودی زاده شده و در این دین مانده باشد و افراد پیوسته به یهودیت، هرگز با دید یهودی نگریسته نمی‌شوند.

XS
SM
MD
LG