لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

مهاجمان بروکسل «قصد عملیات دوباره در پاریس را داشتند»


دادستانی بلژیک اعلام کرد مهاجمان به فرودگاه و متروی بروکسل قصد داشتند عملیات تروریستی جدیدی را در فرانسه اجرا کنند.

به گزارش روز یکشنبه (۲۲ فروردین) خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستان فدرال بلژیک این خبر را در بیانیه‌ای که امروز منتشر شده، اعلام کرده‌است.

در این بیانیه آمده مهاجمان پس از آنکه متوجه «سرعت» تحقیقات پلیس شدند، به جای فرانسه، تصمیم به اجرای عملیات تروریستی در بروکسل گرفتند.

محتوای این بیانیه گمانه‌ها در مورد این که بازداشت‌های گسترده شماری از افراد مظنون به فعالیت‌های تروریستی از جمله صلاح عبدالسلام، یکی از متهمان اصلی حملات پاریس در هفته‌های منتهی به عملیات بروکسل، علت تصمیم تروریست‌ها به تغییر محل عملیات از فرانسه به بروکسل بوده‌است را تأیید می‌کند.

دادستانی بلژیک پس از عملیات بروکسل بازداشت «چند نفر» از جمله محمد عبرینی یکی از مظنونین اصلی حملات پاریس و بروکسل را تأیید کرده بود.

وی همان «مرد با کلاه» معرفی شده که پیش از این تصویر او هنگام حضور در فرودگاه بروکسل و پس از خروج از آن به دنبال بمب‌گذاری در این محل، از سوی دوربین‌های مداربسته ضبط شده بود.

عبرینی علاوه بر رابطه دوستانه از دوران کودکی با صلاح عبدالسلام که در حال حاضر در بلژیک زندانی است، در اجرا و برنامه‌ریزی برای حملات پاریس نیز با وی همکاری داشته‌است.

پیش از این نیز اخباری مبنی بر ارتباط میان عوامل بمب‌گذاری در متروی بروکسل و فرودگاه این شهر و حملات نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در فرانسه که ۱۳۰ قربانی بر جا گذاشت، منتشر شده بود.

دو انفجار انتحاری در فرودگاه بروکسل در ۲۲ مارس منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۶ نفر و انفجار بمبی در متروی این شهر منجر به قربانی شدن ۱۶ نفر دیگر شد.

وزیر کشور بلژیک نیز شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از احتمال وجود گروه‌های تروریستی فعال دیگری در این کشور خبر داده‌است.

با آنکه در روزهای اخیر پیشرفت‌های پلیس در بازداشت مظنونان قابل توجه بوده، اما هنوز تدابیر امنیتی ضد ترور در بلژیک در دومین سطح قرار دارد که حاکی از نگرانی مقام‌های این کشور از احتمال انجام عملیات مشابه است.

XS
SM
MD
LG