لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

وقوع زمین‌لرزه ۴٫۴ ریشتری در شهرستانی نزدیک به نیروگاه اتمی بوشهر


نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر

گزارش‌ها حاکی است که روز دوشنبه ۱۱ خرداد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴٫۴ ریشتر در منطقه‌ای نه چندان دور از نیروگاه اتمی بوشهر در جنوب ایران رخ داده‌است.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده‌است که این زمین‌لرزه تلفات جانی نداشته و تنها خسارت جزئی در پی داشته‌است.

براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله‌ای به بزرگی ۴٫۴ ریشتر ساعت ۴ و ۳۲ دقیقه صبح در استان بوشهر و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اتفاق افتاده‌است.

در همین زمینه، سازمان زمین‌شناسی آمریکا، مرکز این زمین‌لرزه را بندر گناوه در استان بوشهر در نزدیکی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرده‌است.

خبرگزاری ایرنا نیز می‌نویسد که زمین‌لرزه حوالی منطقه امام حسن در استان بوشهر و مرز استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد را به لرزه درآورده‌است.

عبدالرسول کاوه فرد بخشدار امام حسن بوشهر به این خبرگزاری گفته‌است که در پی وقوع این زمین‌لرزه پیگیری و بازدیدهای میدانی از چند روستا انجام شد که تنها برخی بناها و منازل که دارای بافت فرسوده و مقاوم‌سازی نشده بودند ترک خورده یا ریزش کرده‌اند.

وی یادآورشد که این زمین‌لرزه مصدوم و تلفات جانی در برنداشته‌است.

فاصله مستقیم بندر گناوه تا بوشهر کمی بیش از ۶۰ کیلومتر است. ایران می‌گوید که ساختمان نیروگاه بوشهر توان مقاومت در برابر زلزله ۸ ریشتری را دارد.

۲۸ فروردین سال گذشته یک زمین‌لرزه با قدرت پنج و یک دهم ریشتر مناطق وسیعی از استان بوشهر در اطراف تنها نیروگاه اتمی ایران را لرزاند اما به این نیروگاه آسیبی نزد.

پیش از آن در آذرماه ۹۲ زمین‌لرزه ۵٫۷ ریشتری باعث کشته شدن ۷ نفر و جراحت ۲۰۹ شهروند شهرستان دشتستان استان بوشهر شد.

فروردین ماه سال ۹۲ نیز زلزله‌ای ۶٫۱ ریشتری در استان بوشهر ۳۷ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، اما به نیروگاه بوشهر آسیبی نرساند.

دربارهٔ زمین‌لرزه صبح دوشنبه، خبرگزاری فارس با استناد به گفته‌های مصطفی مرتضوی سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر گزارش داده‌است که «بلافاصله بعد از وقوع این حادثه ۳ تیم ارزیاب شامل یک دستگاه آمبولانس، یک دستگاه خودرو کمک‌دار و یک دستگاه موتور سیکلت به همراه یک تیم محلی به محل حادثه اعزام شدند. بررسی‌های تیم ارزیاب نشان داد که این حادثه هیچگونه خسارت جانی و مالی نداشته‌است».

تنها نیروگاه اتمی ایران در استان بوشهر قرار دارد و زمین‌لرزه‌های متعدد سال‌های اخیر نگرانی‌هایی را درباره آسیب دیدن این نیروگاه و نشت تشعشعات خطرناک هسته‌ای به مناطق اطراف در پی داشته است.

از جمله کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از زمین‌لرزه سال ۹۲ استان بوشهر، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند تا هیئتی را برای بررسی خسارات احتمالی وارد آمده به نیروگاه بوشهر و رآکتور اتمی آن اعزام کند.

شرکت روسی سازنده نیروگاه بوشهر و مسئولان ایرانی اما تاکید کرده‌اند که نیروگاه بوشهر در برابر زلزله‌هایی از این دست مقاوم است.

XS
SM
MD
LG