لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

چهارکنج: از تاکسی زرهپوش روسیه تا مشکل ۶۰۰ میلیون نفری توالت در هند


در هفته‌نامه چهارکنج، اخبار جالب از کشورهای مختلف جهان در حوزه‌های گوناگونی همانند موضوعات علمی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیست گردآوری می‌شود.

چهارکنج هر پنجشنبه ساعت هفت و نیم بعدازظهر به وقت ایران از رادیو فردا پخش می‌شود. تکرار آن را می‌توانید هر جمعه ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، شش صبح و یک بعدازظهر به وقت ایران بشنوید:

چهارکنج، شماره ۹
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:33 0:00
لینک مستقیم

یک خودروی زرهپوش گشت‌زنی متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی بعد از مدت‌ها کشمکش با مسئولان شهر سن پترزبورگ بالاخره اجازه گرفته به عنوان تاکسی در خیابان‌های این شهر در روسیه بچرخد و مسافر جابه‌جا کند. البته نه به قیمت هر تاکسی معمولی. بلکه با یک نرخ گران حدوداً صد دلاری.

اسم اختصاری این ماشین بی‌آردی‌ام، یا خودروی جنگی گشت و شناسایی است و در طول سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۹ معادل سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۶۸ در اتحاد جماهیر شوروی ساخته می‌شده. بی‌آردی‌ام مجهز به یک مسلسل ولادیمیروف است و یک مسلسل تانک مدل کلاشینکف. این بی‌آردی‌ام تازه تاکسی شده در شهر سن پترزبورگ هم کم و بیش با همین شکل و شمایل در شهر می‌چرخد.

البته از آنجا که یکی از شروط مسئولان محلی برای تاکسی شدن این زرهپوش تغییر رنگ آن بوده، به جای رنگ استتاری به رنگ قرمز درآمده. ناگفته نماند که توی این زرهپوش هیچ تغییری نکرده و درش هم مثل تانک روی سقف تعبیه شده و مسافر باید از بالای ماشین واردش شود.

آن طور که رویترز گزارش داده این تاکسی عجیب مزایایی دارد و معایبی. عیبش این است که به خاطر وزن زیادش حق ورود به خیابان‌های مرکزی و محله‌های تاریخی سن پترزبورگ را ندارد؛ ولی مزیت این تاکسی زرهپوش قابلیت دوگانه‌اش بر حرکت روی زمین و دریا است که به جلب توریست و مسافر به سن پترزبورگ کمکش می‌کند.

مثلاً در شب‌هایی که به شب‌های سفید در شهر سن پترزبورگ معروف است پل‌های این شهر برای عبور و مرور کشتی‌های بزرگ بالا برده می‌شوند و به همین دلیل ارتباط بعضی از مناطق شهر با هم قطع می‌شود و اینجاست که تاکسی زرهپوش بی‌آردی‌ام به کار می‌آید و مسافرانش را می‌تواند به مقاصدشان در رودخانه برساند.


*

نخست وزیر هند در حال راه‌اندازی یک برنامه آنلاین ملی است که بشود به آن وسیله میزان استقبال و استفاده مردم از توالت‌های عمومی را بررسی کرد. رویترز گزارش داده که از ماه آینده میلادی مسئولان هندی با موبایل و تبلت و آی‌پد به مناطق روستایی کشورشان سر می‌زنند و نتیجه بازبینی‌هایشان را در این باره در یک وب‌سایت ثبت می‌کنند.

مطالعات بانک جهانی نشان می‌دهد که بی‌توجهی به مسئله فضولات و مدفوع انسانی در هند باعث شده که بین کشورهای آسیایی، هند بیشترین هزینه را پرداخت کند. کمبود توالت در هند باعث ابتلاء به بیماری‌های ناشی از عدم رعایت بهداشت و مرگ زودرس می‌شود. به این وسیله سالانه ۵۰ میلیارد دلار خسارت به بار می‌آورد.

در گزارشی که سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر کرد، تعداد آدم‌هایی که در هند در فضای باز قضای حاجت می‌کنند، ده‌ها برابر پرجمعیت‌ترین کشور دنیا یعنی چین است. در چین ۱۴ میلیون نفر در فضای باز اجابت مزاج می‌کنند. در حالی که در هند این تعداد بیشتر از ۶۰۰ میلیون نفر است.

نارندرا مودی که حدود هفت ماه پیش به نخست‌وزیری هند رسید دایماً از بد بودن وضعیت بهداشت عمومی در کشورش انتقاد کرده و تعهد داده که در طول ۵ سال آینده این مشکل را حل کند. از جمله دولت بودجه مربوط به ساخت توالت را دو برابر کرده و از شرکت‌های بزرگ هندی هم خواسته که به این پروژه کمک مالی کنند.

دولت هند گفته که پیشتر صرفاً ساخت و ساز توالت مد نظر بوده ولی حالا میزان استفاده مردم از آنها هم اهمیت پیدا کرده. یکی دیگر از کارهای نخست وزیر هند در این رابطه این بود که حدوداً دو ماه قبل به مناسبت یک تعطیلات ملی به مسئولان هندی دستور داد که برای تمیز کردن توالت‌ها سر کار حاضر شوند.

*

۵۲ سال قبل سه زندانی توانستند با یک قایق از زندان بدنام آلکاتراز در جنوب غربی آمریکا فرار کنند و بعد هم جستجوی پلیس هم به هیچ جا نرسید و اثری هم از مرده یا زنده این سه نفر هیچ وقت پیدا نشد. فیلمی هم با بازی کلینت ایستوود از این ماجرا ساخته شد. حالا بعد از نیم قرن، پژوهش‌ها نشان داده‌است که اگر این سه سارق بانک برای این فرار تاریخی سر ساعت به‌خصوصی قایقشان را به آب انداخته باشند از این ماجرا جان سالم به‌در برده و زنده مانده‌اند.

شبکه اسکای‌نیوز حتی عکس آن موقع این سه زندانی را همراه با قیافه احتمالی آنها بعد از گذشت ۵۲ سال منتشر کرده. پژوهشگران هلندی با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی کامپیوتری و اطلاعات مربوط به زمان جزر و مد آب در تاریخ فرار این سه زندانی به این نتیجه رسیدند که اگر قایق حامل این فراری‌ها ساعت ۱۱ و نیم شب آلکاتراز را ترک کرده باشد به احتمال زیاد توانسته‌اند خودشان را به تنگه گلدن گیت، حد فاصل خلیج سانفرانسیسکو و اقیانوس آرام برسانند و از مهلکه جان سالم به در بردند.

گزارشگران تخمین می‌زنند که در صورت تحقق این سناریو، آب باید قطعات باقی مانده از قایق آنها را به جزیره آنجل در خلیج سانفرانسیسکو برده باشد و این دقیقاً همان اتفاقی است که ۵۲ سال قبل افتاد و یکی از پاروها همراه لوازم شخصی این سه نفر در کناره جزیره آنجل پیدا شد.

از طرف دیگر بر اساس این تحقیق اگر زندانی‌ها قبل از ساعت ۱۱ و نیم شب به آب زده باشند امواج آب آنها را به دریا برده و هیچ شانسی برای زنده ماندن نداشتند. دانشمندان هلندی در حال بررسی تاثیر بالا آمدن سطح آب دریا در خلیج سانفرانسیسکو بودند که متوجه شدند این موضوع می‌تواند تا حدی گره از یکی از مرموزترین ماجراها در آمریکا باز کند.

این سه زندانی با تیز کردن لبه قاشق‌هایشان از سلول‌هایشان تونل کندند و بعد هم با استفاده از بارانی قایق بادی درست کردند. بد نیست بدانید که جزیره آلکاتراز که زندان آلکاتراز هم بخشی از آن است در خلیج سانفرانسیسکو و در جنوب غربی آمریکا قرار دارد. ضمناً بازدید از آلکاتراز در حال حاضر به عنوان یک اثر تاریخی ملی برای عموم امکان‌پذیر است.

*

یک شهروند آلمانی به مناسبت کریسمس بیشتر از ۴۵۰ هزار چراغ برای تزیین منزلش استفاده کرده. ایده این کار وقتی به ذهن این مرد آلمانی رسید که ۱۵ سال پیش، از شهربازی زمستانی در آمریکا بازدید کرد و چشمش به یک خانه چراغانی خورد. حالا خانه این آقا تبدیل به یکی از جاهای دیدنی شده و هر شب یک عده برای دیدن این خانه چراغانی از راه می‌رسند.

آنطور که شبکه اسکای‌نیوز از قول این شهروند آلمانی نوشته او کار تزیین خانه‌اش را هر سال از اواخر ماه ژوئیه یعنی حدود ۵ ماه قبل از کریسمس شروع می‌کند و هر سال هم مدل تزیین و نصب چراغ‌ها را تغییر می‌دهد تا هیچوقت تازگی‌اش را در چشم بازدیدکننده‌ها از دست ندهد.

*

یک شرکت آمریکایی قصد دارد اولین ربات هم‌اندازه با انسان را با توانایی انجام کارهای روزمره به زودی راهی بازار کند. ربات لونا با قدی حدود یک و نیم متر و دارا بودن دو دست کارهای مختلفی می‌تواند انجام دهد. از جمله این که می‌تواند سگ‌ها را برای گردش بیرون ببرد. نوشیدنی سرو کند و از سالمندان در خانه خودشان مراقبت کند.

هدف این شرکت این است که تا سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی حدود هفت سال دیگر در هر خانه‌ای یک لونا باشد و به این ترتیب زندگی مردم متحول شود. طراحان این ربات برای تامین بودجه لازم برای تولید انبوه لونا کارزار راه انداخته‌اند. یکی از مدیران این پروژه به رسانه‌ها گفته که از آنجا که معتقد است انسان‌ها و ربات‌ها می‌توانند در کنار هم زندگی کنند، تصمیم گرفتند که ربات لونا را بسازند.

اولین خریداران لونا از تخفیف ویژه‌ای برخوردار می‌شوند و به جای ۱۵۰۰ دلار می‌توانند با پرداخت ۹۹۹ دلار این ربات انسان‌گونه را در ماه دسامبر ۲۰۱۵ میلادی به خانه‌هایشان ببرند و از خدماتش استفاده کنند.

  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG