لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

چین اخطار آمریکا در مورد جزایر مورد مناقشه را رد کرد


یکی از افراد نیروی دریایی آمریکا به توسعه عمرانی جزیره‌ای در دریای جنوب چین اشاره می‌کند
یکی از افراد نیروی دریایی آمریکا به توسعه عمرانی جزیره‌ای در دریای جنوب چین اشاره می‌کند

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که چین اخطار آمریکا در مورد «جزیره‌سازی» در دریای جنوب چین را رد کرده و «حق حاکمیت» خود دانست که به این اقدامات ادامه دهد.

بدین ترتیب بحرانی که میان آمریکا و هم‌پیمانانش در مورد این دریا در حاشیه اقیانوس آرام تشدید شده‌است، وارد مرحله تازه‌ای از وخامت خود شده‌است.

اما دریادار سون جیانگو، معاون ستاد کل ارتش خلق چین، یکشنبه دهم خرداد در نشست امنیتی سالیانه «شانگری لا» در سنگاپور گفت وضعیت در دریای جنوب چین «آرام و باثبات» است و تردد دریایی در این دریا «هرگز» با مشکل روبرو نشده‌است.

به گفته دریادار جیانگو، اقدامات هفته‌های اخیر کشورش در جزایر دریای جنوب چین با هدف تقویت زیربنای این جزایر و ارتقای زندگی ساکنان آن صورت گرفته تا این کشور بتواند «مسئولیت بین‌المللی» خود را به نحو بهتری انجام دهد.

این فرمانده نظامی چین مدعی شد که کشورش از طریق اجرای طرح‌های ماه‌های گذشته در جزیره‌های دریای جنوبی چین خدمات موثرتری از جمله در زمینه‌های امداد و تجسس دریایی، علوم دریایی، امنیت فرماندهی، شیلات و ارائه خدمات بهتر به ساکنان جزیره‌ها ارائه خواهد کرد.

در همین حال، دریادار جیانگو گفت «در نزاع‌های دریایی با کشورهای دیگر، نگرانی چین در وهله اول تأمین امنیت خود است».

مالکیت این جزایر محل مناقشه میان چین، تایوان، فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی است و این امر وضعیت پیچیده‌ای را به‌وجود آورده‌است.

اما به گفته معاون ستاد کل ارتش چین، اسناد و مدارک زیادی از نظر «تاریخی» و متقن از دیدگاه حقوق بین‌الملل در خصوص تعلق این جزایر به چین وجود دارد و کشورش تا حال «بخاطر صلح و ثبات منطقه و همه جهان همواره از خود شکیبایی زیادی نشان داده بود».

سخنان دریادار جیانگو یک روز پس از آن بیان شد که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در سخنانی در کنفرانس «شانگری لا» از چین خواست از جزیره‌سازی‌ها و عملکردهای «مغایر با قوانین بین‌المللی» دست بردارد.

به گفته آقای کارتر، آمریکا از اینکه «چین پایش را از گلیم خود درازتر کرده‌است»، و «نظامی کردن این جزایر» نگران است چون این کارها «امنیت آسیا را تضعیف می‌کند».

اشتون کارتر گفت، چین دو هزار جریب از این جزایر را در یکسال و نیم اخیر احیاء کرده‌است (هر جریب حدود ۴۰۴۷ متر مربع است).

به گفته وزیر دفاع آمریکا، ایالات متحده به پروازهای گشتی و تردد دریایی با هدف رصد اقدامات چین ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوین آندروز، وزیر دفاع استرالیا نیز یکشنبه در کنفرانس «شانگری لا» گفت، اقدامات چین از سوی استرالیا نیز مورد رصد قرار می‌گیرد.

وزیران دفاع بریتانیا و سنگاپور و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از چین خواستند از «تحریکات» در این جزایر خودداری کرده، در چارچوب «قوانین بین‌المللی» رفتار کند.

ژاپن نیز هرچند ادعایی بر دریای جنوب چین ندارد از زبان وزیر دفاع خود روز شنبه نهم خرداد نگرانی‌اش را از عواقب «تغییرات مرزی» در این بخش از آسیا بر اثر اقدامات چین اعلام کرد.

چین به نوبه خود می‌گوید که کمک‌های نظامی آمریکا به کشورهای دیگری که با چین بر سر مالکیت جزایر این دریا دچار اختلاف هستند، «موجب تشدید تنش‌ها» شده‌است.

اما سناتور جمهوری‌خواه مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، در روزهای گذشته در سفر به جنوب شرق آسیا، خواهان ارائه کمک‌های بیشتر آمریکا به کشورهای این حوزه در برابر چین شده بود.

شمار جزایر دریای جنوبی چین حدود ۲۵۰ جزیره ارزیابی می‌شود که در اکثر آنها کسی زندگی نمی‌کند اما چین به تازگی در بخشی از این جزایر به احیای زمین اقدام کرده‌است.

کنفرانس امنیتی «شانگری لا» روز یکشنبه تحت تأثیر حادثه تیراندازی پلیس سنگاپور به یک خودرو در نزدیکی هتل محل برگزاری همایش و کشته شدن یک نفر قرار گرفت.

هرچند پلیس سنگاپور گفته‌است که این رخداد در جریان بازرسی از صندوق عقب این خودروی مشکوک به حمل مواد مخدر صورت گرفت اما تدابیر امنیتی در اطراف محل کنفرانس تشدید شد؛ وزیر دفاع آمریکا شنبه شب سنگاپور را ترک کرده بود.

XS
SM
MD
LG