لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

چین از ایران و عربستان خواست خونسردی خود را حفظ کنند


«ژانگ مینگ»، معاون وزیر خارجه چین برای رفع تنش میان ایران و عربستان به دو کشور سفر کرده است.
«ژانگ مینگ»، معاون وزیر خارجه چین برای رفع تنش میان ایران و عربستان به دو کشور سفر کرده است.

چین طی هفته گذشته با فرستادن هیاتی به عربستان سعودی و ایران از هر دو کشور خواست تا در ارتباط با تنش‌های ایجاد شده بین ریاض و تهران خونسردی خود را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه ۲۱ دی با انتشار بیانیه‌های جداگانه خبر داد که «ژانگ مینگ»، معاون وزیر خارجه این کشور در سفر خود به منطقه، با مقامات ارشد سعودی و ایرانی دیدار کرده‌ است.

بر اساس این بیانیه‌ها، «ژانگ مینگ» در عربستان در مورد تنش‌های ایجادشده بین تهران و ریاض گفته‌ است که «امیدواریم طرف‌های مربوط، با حفظ خونسردی و خویشتن‌داری، گفت‌وگوها و رایزنی‌ها را افزایش داده و مشترکاً برای بهبود وضعیت تلاش کنند».

معاون وزیر امور خارجه چین در ایران نیز با تکرار این پیام از امیدواری خود برای حفظ صلح و ثبات منطقه سخن گفته‌ است.

اعدام یک روحانی شیعه منتقد حکومت در عربستان سعودی و در پی آن، حمله گروهی در ایران به اماکن دیپلماتیک عربستان، باعث وخامت اوضاع در روابط دو کشور شده و در این ارتباط بسیاری از کشورهای عربی نیز از موضع عربستان حمایت کرده‌اند.

فعالیت دیپلماتیک چین برای بهبود مناسبات کشورها در منطقه خاورمیانه اقدامی کم‌سابقه ارزیابی می‌شود.

برخلاف چهار عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل، یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و روسیه، دولت چین با وجود وابستگی اقتصادی که به نفت خاورمیانه دارد، تاکنون کمتر در امور دیپلماتیک منطقه فعالیت داشته‌ است.

بیانیه ۲۲۰ نماینده مجلس در اعتراض به عربستان

در همین حال، خبرگزاری فارس خبر داد که ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی صبح روز دوشنبه در جلسه علنی مجلس، بیانیه‌ای صادر کرده و در آن به آنچه «جنایت آل‌سعود، قطع رابطه برخی کشورها با ایران، و حمله به سفارت ایران در یمن» نامیدند اعتراض کردند.

این نمایندگان در این بیانیه، آل سعود را متهم کرده‌اند که «مهد پرورش تفکر تروریستی» است و «عملاً فعالیت‌هایی را در جهت تقویت رویکردهای صهیونیستی و تضعیف کشورهای مسلمان» انجام می‌دهد.

عباس مقتدایی، نماینده اصفهان در گفت‌وگو با فارس در مورد محتوای این بیانیه گفت که «نمایندگان همچنین از وزارت امور خارجه خواسته‌اند تعرض نظامی به حریم سفارت جمهوری اسلامی در یمن را با جدیت در مجامع بین‌المللی پیگیری کند و علاوه بر این البته از وزارت کشور هم خواسته‌اند تا نسبت به تعرض خودسرانه‌ای که به سفارت عربستان در تهران شده و عملاً به منافع جمهوری اسلامی وارد شده پیگیری‌های قانونی را انجام دهند».

تهران روز ۱۷ دی عربستان سعودی را متهم کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا، پایتخت یمن، را هدف حملات هواپیماهای خود قرار داده‌ است.

یک روز پس از آن‌که ایران تهدید کرد قصد دارد در این ارتباط علیه عربستان سعودی به سازمان ملل شکایت کند، عربستان خبر این حمله را تکذیب کرد.

ستاد هماهنگی نیروهای ائتلاف عربستان در یمن اعلام کرده‌است که هیچ حمله‌ای به سفارتخانه ایران در صنعا یا در نزدیکی این محل انجام نشده‌است.

XS
SM
MD
LG