لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

رئیس جمهور چین: به دنبال «فصلی جدید» در روابط با ایران هستیم


شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین (چپ) در تهران. ۳ بهمن ۱۳۹۴
شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین (چپ) در تهران. ۳ بهمن ۱۳۹۴

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، که در تهران به‌سر می‌برد می‌گوید که امید دارد با برداشته شدن تحریم‌ها «فصل جدیدی» از روابط میان چین و ایران گشوده شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وی هم‌چنین افزود که کشورش خواهان ایجاد «روابط استراتژیک» به‌ویژه در بخش انرژی با ایران است.

به گزارش شبکه خبر ایران رئیس‌جمهوری چین که برای سفری دوروزه از روز جمعه وارد تهران شده این مطلب را روز شنبه سوم بهمن پس از دیدار با همتای ایرانی خود در یک نشست خبری مشترک بیان کرد.

این نخستین سفر بالاترین مقام کشور چین به تهران پس از ۱۴ سال است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز در این نشست خبری مشترک گفت: «ما امروز دربارهٔ روابط راهبردی دو کشور، تنظیم یک سند جامع ۲۵ ساله و همچنین ارتقای سطح روابط دو جانبه ظرف ۱۰ سال آینده تا ۶۰۰ میلیارد دلار گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم.»

شبکه خبر ایران هم‌چنین گزارش می‌دهد که در دیدار دو رئیس جمهور در مجموعه سعدآباد تهران، ۱۷ سند همکاری میان ایران و چین به امضا رسیده‌است.

«یادداشت تفاهم ارتقاء کمربند اقتصادی جاده ابریشم و ایجاد جاده ابریشم دریایی قرن ۲۱»، «یادداشت تفاهم بین سازمان انرژی اتمی ایران و انرژی اتمی چین در خصوص همکاری در زمینه مصارف صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای» و «معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه معاضدت حقوقی دوجانبه در موضوعات کیفری» ازجمله این اسناد همکاری هستند.

رئیس جمهوری چین سفر پنج روزه خود به خاورمیانه را از روز سه‌شنبه آغاز کرده و پیش از ایران به عربستان سعودی و مصر سفر کرده است.

شی جین‌پینگ قرار است عصر روز شنبه دیداری نیز با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، داشته باشد.

موضوعات گفت‌وگوی دو رئیس جمهور

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در نشست مشترک خبری با همتای چینی خود گفت که «امروز همه مسایل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی را مرور کردیم.»

وی افزود: «مسایل مالی و بانکی، اعتبارات مورد نیاز سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران دو کشور در یکدیگر، مباحث مربوط به قرادادهای بلندمدت در زمینه انرژی و سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت معدن، انرژی و ... در جلسات عمومی و خصوصی مورد بحث قرار دادیم.»

رئیس جمهوری ایران تصریح کرد: «علاوه بر مسایل اقتصادی بحث در زمینه مسایل علمی، فناوری‌های نوین، فرهنگی، گردشگری و مسایل امنیتی و دفاعی بحث کردیم.»
حسن روحانی افزود: «موضوع تروریسم، مبارزه با افراطی‌گری و خشونت و مبارزه با اختلافاتی که دامنگیر منطقه شده از مباحث مورد تأکید گفت‌وگوی دوجانبه بود.»

روحانی گفت: «ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و رایزنی و کمک در زمینه کشورهایی که گرفتار تروریسم شدند از جمله افغانستان، عراق، سوریه و یمن و کمک‌های فکری و اطلاعاتی که در زمینه مبارزه با تروریسم باید با هم داشته باشیم، جزء موارد گفت‌وگو بود.»

بر اساس آمار اداره گمرگ چین، این کشور اولین شریک اقتصادی ایران در طول چند سال اخیر بوده و حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۵۲ میلیارد دلار رسیده است.

در سال ۲۰۱۴، همچنین چین ۳۶ درصد کل تجارت خارجی ایران را به خود اختصاص داد.

XS
SM
MD
LG