لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

واکنش شدیداللحن وزیر دفاع ایران به همتای فرانسوی‌اش در مورد یمن


حسین دهقان، وزیر دفاع ایران
حسین دهقان، وزیر دفاع ایران

یک روز پس از آن‌ که وزیر دفاع فرانسه «اقدامات» ایران در یمن را «ناامن‌کننده» خواند، وزیر دفاع ایران در واکنش به این اظهارات، آن را «غیرمسئولانه و ادعاهای واهی» نامیده و گفت که «وزیر دفاع فرانسه از دلارهای نفتی رژیم متجاوز عربستان سرمست شده‌ است».

ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه، روز سه‌شنبه، یکم اردیبهشت، در سفر خود به لبنان ضمن محکوم کردن آن چه «اقدامات ناامن‌کننده ایران در یمن» نامید گفت که «با ابتکار عمل عربستان سعودی، دولت‌های منطقه دست به دست هم داده‌اند تا اقدامات ناامن‌کننده‌ای را که از خارج از یمن هدایت می‌شود متوقف کنند.»

وی افزود: «فرانسه هیچ گاه در برابر آنهایی که می‌خواهند از طریق تخریب نهادهای قانونی یک دولت بر نفوذ خود بیفزایند و رؤیای تسلط بر منطقه را در سر می‌پرورانند، کوتاه نمی‌آید.»

سفر وزیر دفاع فرانسه به بیروت برای آغاز روند تحویل سلاح به ارتش لبنان انجام شده‌ است؛ سلاح‌هایی که هدف از تحویل آنها به لبنان «مقابله با حکومت اسلامی (داعش) و دیگر گروه‌های تروریستی» عنوان شده‌ است.

این تحویل سلاح با کمک ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورویی عربستان انجام می‌شود.

ایران نیز از آمادگی خود برای تحویل سلاح به دولت لبنان خبر داده بود، اما دولت لبنان این پیشنهاد را نپذیرفت.

در واکنش به سخنان وزیر دفاع فرانسه در بیروت، حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، گفت که «وزیر دفاع فرانسه از عاقبت حمایت از صهیونیست‌ها و گروه‌های تکفیری درس عبرت بگیرد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر دفاع ایران «دموکراسی غربی» را متهم کرد که «در ذات خود جنایت، خونریزی، تجاوز و چپاول سرمایه‌های مادی و معنوی ملت‌ها» را «به عنوان یک اصل نهادینه کرده‌ است».

او در ادامه گفت که «اظهارات غیرمسئولانه و ادعاهای واهی وزیر دفاع فرانسه که از دلارهای نفتی رژیم متجاوز عربستان سرمست شده‌ است جلوه‌ای از این حقیقت تلخ تاریخی و رویکرد غیرانسانی» است.

حسین دهقان افزود: «حمایت آشکار فرانسه از تجاوز وحشیانه به یمن اثبات‌کننده خوی صهیونیستی و ضدبشری سردمداران رژیمی است که در طول چهار دهه گذشته همواره حامی جنایتکاران جنگی و رژیم‌های مستبد بوده، با خون مردم بی‌گناه و زنان و کودکان مظلوم و بی‌پناه تجارت کرده‌ است.»

عربستان سعودی، ایالات متحده، و دیگر کشورهای هم‌پیمان نظیر فرانسه ایران را متهم به دخالت در امور داخلی یمن و گسترش تسلط خود بر منطقه از طریق حمایت از شیعیان حوثی یمنی می‌کنند؛ ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG