لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

ابراهیم رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد


ابراهیم رئیسی
ابراهیم رئیسی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با صدور حکمی ابراهیم رئیسی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کرد.

حکم انتصاب آقای رئیسی روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه منتشر شده و علی خامنه‌ای در این حکم از وی خواسته از «سامان بخشیدن به بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی» غافل نشود.

در این حکم بر «انضباط قانونی» مجموعه‌های تحت نظر آستان قدس رضوی نیز تأکید شده‌است.

آستان قدس رضوی با حکم روح‌الله خمینی از ابتدای انقلاب تاکنون از پرداخت مالیات معاف است و گزارشی از گردش مالی این نهاد در دست نیست.

ابراهیم رئیسی که از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی در انتخابات پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز وارد شده با این حکم، مسئولیت بزرگ‌ترین مجموعه موقوفی در ایران را نیز عهده‌دار شد.

رئیسی جانشین عباس واعظ طبسی، متولی سابق آستان قدس رضوی، شده که هفته گذشته درگذشت و مراسم تشییع و تدفین پیکر وی با حضور علی خامنه‌ای در مشهد برگزار شد.

واعظ طبسی از اول انقلاب اسلامی تولیت آستان قدس رضوی را عهده‌دار بود و با وجود برخی اختلاف‌ها با علی خامنه‌ای تا پایان عمر در این سمت باقی ماند.

از ابراهیم رئیسی هم به عنوان یکی از روحانیون مورد اعتماد علی خامنه‌ای نام برده می‌شود به طوری که رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۱ هم وی را به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت منصوب کرده‌است.

رئیسی از جمله روحانیون محافظه‌کاری به شمار می‌رود که سابقه طولانی در قوه قضائیه دارد.

در «اعدام‌های جمعی زندانیان سیاسی» در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران در تابستان و پاییز ۱۳۶۷ که طی آن چندین هزار تن زندانی به قتل رسیدند، ابراهیم رئیسی یکی از افراد هیئت چهارنفره دست‌اندرکار این اعدام‌ها بود.

مرتضی اشراقی، حسینعلی نیری، و مصطفی پورمحمدی سه فرد دیگر این هیئت بودند.

ابراهیم رئیسی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال دادستان تهران بود. پس از آن و از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و این سمت را تا سال ۱۳۸۳ عهده دار بود.

رئیسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال معاون اول قوه قضائیه بود.

ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۹۳ با حکم صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به سمت دادستان کل کشور منصوب شد و همچنان این پست را در اختیار دارد.

ریاست دادستانی انقلاب تهران، ریاست سازمان بازرسی کل کشور و ریاست دادستان استان همدان از دیگر مسئولیت‌های قضایی رئیسی از سال ۱۳۵۹ تاکنون در نهاد قوه قضائیه است.

از ابراهیم رئیسی به عنوان داماد احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز نام برده می‌شود.

XS
SM
MD
LG