لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

ابراهیم رئیسی اعلام کرد نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود


ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی
ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی

ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر ضرورت «تغییر» وضع موجود و «نجات کشور» اعلام کرد که «فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی» و با «پرهیز از جنجال و سوء استفاده از مقدسات و بیت المال» نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای رئیسی در این بیانیه تأکید کرد که در چهارمین دهه جمهوری اسلامی «با وجود موفقیت‌ها و پیشرفت‌های امیدوارکننده، همچنان دردهای مزمن ساختاری و سنت‌های نادرست مدیریتی مردم را رنج می‌دهد و دولت را از پاسخگویی به انتظارات مردم و تحقق اهداف قانون اساسی ناتوان ساخته است».

وی اعلام کرد که «به پشتوانه بیش از دو دهه تجربهٔ مدیریتی در سطح کلان» و «نظارت بر ساختارهای مختلف ملی و رویارویی مستقیم با مفاسد و نواقص موجود در سازمان‌ها و دستگاهای مختلف اجرایی، نسبت به ریشه‌های مسائل کشور و گرفتاری‌های مردم آگاهی و اشراف» یافته و «عمیقاً» معتقد است که «این وضعیت قابل تغییر است».

ابراهیم رئیسی پیش از این هیچ سابقه مدیریتی در سمت‌های بالای دولتی نداشته و سمت‌هایی چون معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور را عهده‌دار بوده است.

وی در بیانیه روز یک‌شنبه خود همچنین اعلام کرد که در سه دهه گذشته «هیچ عزمی برای دستیابی به قدرت نداشته» اما به دلیل دعوت روحانیون، «قشرها مختلف مردم و نخبگان و جوانان دلسوز، مسئولیت دینی ملی و انقلابی خود را» نامزدی در انتخابات یافته است.

صولت مرتضوی، شهردار مشهد، روز پنج‌شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، در نشست «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» به نمایندگی از آقای رئیسی اعلام کرده بود که او در انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد شد.

در همین حال حضور شهردار مشهد در این نشست به نمایندگی از آقای رئیسی انتقادهایی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و برخی از کاربران این پرسش را مطرح کردند که آیا شهرداری مشهد «در قبال زلزله در اطراف این شهر مسئولیت مستقیم دارد یا آستان قدس رضوی؟».

آقای مرتضوی روز یک‌شنبه درپاسخ به این انتقادها، در مقابل به انتقاد از دولت حسن روحانی پرداخت و افزود: «خرده گرفته‌اند که چرا مرتضوی به تهران رفت، بنده سؤال می‌پرسم؛ روحانی چرا به سمنان رفت؟».

آستان قدس رضوی که آقای رئیسی در یک سال گذشته تولیت آن را بر عهده داشته، یکی از نهادهای مالی بزرگ زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

در هفته‌های گذشته توزیع صدها تن آرد در استان خوزستان از سوی این نهاد در رسانه‌ها بازتاب داشته و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، این اقدام را با پخش سیب‌زمینی توسط دولت محمود احمدی‌نژاد قبل از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مقایسه کرده‌اند.

با این حال آقای رئیسی در بیانیه خود اعلام کرد که «فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج و صرفاً با تأکید بر رعایت قانون، اخلاق، انصاف، صداقت با مردم و پرهیز از جنجال و سوء استفاده از مقدسات و بیت المال در رقابت انتخاباتی» حضور پیدا خواهد کرد.

وی در انتهای بیانیه خود تأکید کرد که «نجات کشور از بحران‌های پیش رو و بازگرداندن آسودگی خاطر به مردم، صرفاً با ایجاد تحول در مدیریت اجرایی، به‌کارگیری مدیران امین و قوی و حرکت آگاهانه بر اساس اهداف برنامه‌ای جامع و همه‌جانبه» که در آینده ارائه خواهد کرد، ممکن خواهد بود.

ابراهیم رئیسی که از مقام‌های پیشین دستگاه قضایی است، پیشتر به عنوان معاون وقت دادستان در کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌های دهه ۶۰ عضویت داشت، و از جمله آیت‌الله حسینعلی منتظری در یک فایل صوتی که چند ماه پیش از سوی احمد منتظری، فرزندش، منتشر شد، به نقش او اشاره می‌کند.

با این حال آقای رئیسی تاکنون مستقیماً به این موضوع واکنشی نداشته است.

آقای رئیسی در بخشی از بیانیه روز یک‌شنبه خود اعلام کرد که «مردم می‌پرسند با وجود این همه منابع سرشار و سرزمین پرنعمت… چرا ظرفیت مجموعه‌های داخلی به جای هم‌افزایی برای حل مسائل کشور، صرف خنثی‌سازی یکدیگر و رقابت‌های تخریبی می‌شود؟ آیا نمی‌توان قفل رکود و بیکاری و انسداد در کسب کار و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن را گشود؟!».

دیگر نامزدهای مطرح اصولگرا نیز در هفته‌های گذشته از بیکاری و رکود در کشور انتقاد کرده‌اند.

نامزدهای گروه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا)» روز پنج‌شنبه ۱۷ فروردین در نشست این گروه شدیداً از عملکرد دولت حسن روحانی انتقاد کرده بودند.

علیرضا زاکانی، یکی از نامزدها در این نشست حسن روحانی را متهم کرده که «دست مفسدان اقتصادی را باز گذاشته است».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز در پیامی برای این نشست با انتقاد از دولت حسن روحانی و سیاست‌های اقتصادی او گفته که ادامه کار این دولت، ایران را به سودان دوم تبدیل می‌کند.

حسن روحانی روز شنبه، ۱۹ فروردین، با انتقاد از «دروغ، تخریب و تهمت» علیه دولت او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، از نامزدهای اصولگرا خواسته بود که به دنبال «رقابت سالم» باشند و از «لیاقت‌ها» و برنامه‌های خود سخن بگویند.

درهمین حال علی جنتی، وزیر ارشاد سابق در دولت حسن روحانی و رئیس ستاد تبلیغات او دربارهٔ افزایش «تخریب» دولت از سوی مخالفان گفت: «در سال ۷۶ نیز ما شاهد چنین وضعیتی بودیم علی‌رغم تمامی تخریب‌هایی که علیه آقای خاتمی انجام دادند ایشان بالاترین رأی را آوردند».
وی اعلام کرد که ستاد آقای روحانی، از زمان آغاز رسمی تبلیغات پاسخ منتقدان و مخالفان را خواهد داد.

آقای جنتی ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما نیز گفت که «هرگاه مردم احساس کرده‌اند صدا و سیما قصد تخریب و زمین زدن کاندیدایی را دارد کاملاً عکس آن عمل کرده‌اند، لذا از بابت تخریب‌های این رسانه نگرانی نداریم».

مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، ۱۹ فروردین، از این که با «تخریب‌کنندگان» حسن روحانی برخورد نمی‌شود، اما مدیران کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلبان بازداشت می‌شوند انتقاد کرده و خواستار «برخورد یکسان» قوه قضائیه با «تخلفات» شد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز در اسفند ماه سال گذشته ابراز تردید صداوسیما علیه آمارهای اقتصادی نهادهای رسمی، از طریق مصاحبه با تعدادی از مردم و بدون ارائه عدد و رقم را «سخیف» خوانده و گفته بود که یک «تیم سیاسی ویژه» در این نهاد برای «تخریب» دولت «برنامه‌های حساب‌شده» تهیه می‌کند.

سخنان آقای نوبخت پس از ابراز تردید رهبر جمهوری اسلامی دربارهٔ آمارهای مربوط به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و حمله شدید نزدیکان او به عملکرد اقتصادی دولت بیان شده بود.

روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفندماه ۹۵، آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ضمن ابراز تردید دربارهٔ درست بودن آمارهای دولت دربارهٔ بهبود وضعیت اقتصاد مردم گفت که «اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اثر نمی‌گذارد».

وی در فروردین سال جاری، و به فاصله حدود دو ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، چند بار به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد انتقاد و دربارهٔ درست بودن آمارهای دولت ابراز تردید کرده است.

در هفته‌های گذشته نیز امامان جمعه شدیداً از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد انتقاد کرده‌اند.

ساعاتی پس از پیام نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای، حسن روحانی در یک سخنرانی ضمن دفاع از عملکرد دولت گفته بود که «ده دولت بعد نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند»، اما دولت مسیر «درستی» را انتخاب کرده که به سمت کاهش مشکلات است.

مقامات دولت حسن روحانی با استناد به مواردی چون رشد اقتصادی ۱۱ درصدی و یک‌رقمی شدن تورم از بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم در مقایسه با دوره آغازین این دولت خبر می‌دهند.

با این حال برخی از تحلیلگران و رسانه‌ها اعلام می‌کنند که رشد اقتصادی هنوز تأثیر محسوسی در وضعیت زندگی مردم ایران و اشتغال نداشته است.

در همین حال فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصادی، روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، در تحلیلی در رادیو فردا نوشت که یکی از مهم‌ترین دلایل وخامت بیشتر بازار کار به رغم افزایش نرخ رشد، نفتی بودن رشد است و در واقع به راه افتادن صنعت نفت و افزایش تولید و صادرات این کالا به خودی خود اشتغال‌زا نیست.

XS
SM
MD
LG