لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

اژه‌ای: دو متهم به جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه ۸ شهریور، در نشست مطبوعاتی خبر داد که دو متهم به جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل با حکم دادگاه انقلاب هرکدام به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

وی اشاره بیشتری به جزئیات پرونده این افراد نکرده‌است.

در سال‌های گذشته تعدادی از افراد به اتهام جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل بازداشت و به اعدام و یا زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند که امیر حکمتی و جیسون رضائیان ازجمله آنان هستند.

پیش از این گزارش‌هایی درباره مبادله احتمالی آنها با زندانیان ایرانی در آمریکا منتشر شده بود اما حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران، با رد این موضوع گفته است: «بحث تبادل زندانیان [ایرانیان و آمریکایی] مطرح نیست و چنین چیزی واقعیت ندارد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی قوه قضائیه روز یک‌شنبه همچنین خبر داد که ۴ نفر از کسانی که به گفته او در فضای مجازی «با اسم مستعار اقدامات امنیتی انجام داده و به اشاعه فحشاء و توهین به مقدسات می‌پرداختند» بازداشت و محاکمه شده‌اند.

به گفته آقای اژه‌ای، یک نفر از این افراد «به دلیل ارتکاب چندین جرم» به ۱۲ سال زندان محکوم شده و بقیه آنها محکوم به حبس‌های کمتر از جمله ۴ سال شده‌اند.

در سال‌های گذشته تعدادی از فعالان شبکه‌های مجازی و تشکیل‌دهندگان صفحات گروهی در فیس‌بوک بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند.

از جمله رسانه‌های ایران روز ۲۲ تیر ۹۳ خبر داده بودند که هشت فعال شبکه اجتماعی فیس‌بوک از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه، در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

این افراد به ۸ تا ۲۱ سال زندان محکوم شده بودند اما براساس گزارش‌ها در دادگاه تجدید نظر حکم آنان کاهش یافته‌است.

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ساخت‌وسازها در گردنه حیران از سال ۸۲ آغاز شده‌است، افزود: «در واقع عرض ما به مسئولان این است که شما در طول این ۱۲ سال کجا بوده‌اید و چه پیشگیری‌هایی را انجام داده‌اید؟»

وی تأکید کرد که «قریب به اتفاق» ساخت‌وسازها در این منطقه با مجوز انجام شده‌است، «اما صلاحیت افرادی که این مجوزها را صادر کردند نیز جای بحث دارد.»

قباد افشار، رئیس سازمان امور اراضی، روز شنبه ۷ شهریور، از ۳۰۰ مورد ساخت‌وساز «غیرمجاز» در گردنه حیران، واقع در شمال غرب ایران، خبر داده و گفته بود که پرونده بخشدار این منطقه به دادگاه ارسال شده‌است.

پرونده زمین‌خواری در گردنه حیران پس از آن مطرح شد که صفر نعیمی رز، نماینده آستارا، و کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس، یکدیگر را به زمین‌خواری در این منطقه متهم کردند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00
لینک مستقیم

«کشف تلفن همراه و سکه طلا از مهدی هاشمی در زندان»

آقای اژه‌ای همچنین گفت که در «بازرسی‌های سرزده» از بندهای ۷ و ۸ زندان اوین از مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، «یک تلفن همراه با سیم‌کارت» و «حدود ۳۰ عدد سکه کشف شده‌است.»

وی اضافه کرد: «البته بردن سکه غیرمجاز نیست ولی داشتن تلفن همراه غیرمجاز است. البته ناگفته نماند از بعضی از زندانیان دیگر نیز گوشی تلفن و فلش مموری کشف شده‌است.»

مهدی هاشمی، روز یکشنبه ۱۸ مرداد، برای گذران دوره محکومیتش، خود را به زندان اوین معرفی کرد.

پیش از این نیز بازرسی‌های سرزده از زندانیان خبرساز شده‌است. درحالی که مقامات قوه قضائیه زندانیان را به داشتن تلفن همراه متهم می‌کنند، برخی از وب‌سایت‌های معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ داشتن وسایل ارتباطی در ایام زندان را براساس قوانین از حقوق زندانیان می‌دانند.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست مطبوعاتی خود همچنین گزارش‌های منتشر شده دربارهٔ دستگیری معاون حفاظت اطلاعات این قوه را تکذیب کرد.

پیش از این وب‌سایت سحام‌نیوز خبر داده بود که «احمدی»، معاون حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، به اتهام انجام چندین مورد اعمال خلاف قانون از جمله «کارچاق‌کنی»، «تجاوز به حقوق بیت‌المال»، «تجاوز به عنف»، «کسب اموال نامشروع» و «اخاذی» بازداشت شده‌است.

XS
SM
MD
LG