لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

اردوغان: باید دلار و یورو را از معاملات با روسیه، چین و ایران حذف کنیم


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، خبر داد که کشورش قصد دارد گام‌هایی بردارد تا بتواند از این پس تجارت با روسیه، چین، و ایران را با واحدهای پول محلی این کشورها، یعنی روبل، یوآن و ریال، انجام دهد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۵ آذر خبر داد که آقای اردوغان این مطلب را در آستانه سفری که بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، قرار است روز سه‌شنبه به روسیه داشته باشد، اعلام کرده است.

رجب طیب اردوغان طی سخنرانی خود در مراسمی در شهر قیصریه ترکیه دربارهٔ این طرح پیشنهادی این‌گونه توضیح داد که «وقتی کالایی از آنها می‌خریم از واحد پول آنها استفاده کنیم و وقتی آنها از ما کالا می‌خرند از واحد پول ما استفاده کنند.»

رئیس جمهور ترکیه افزود که دستورالعمل‌های مربوط به این طرح به بانک مرکزی ترکیه ارائه شده و پیش از این، گفت‌وگوهایی نیز دربارهٔ این طرح با مسکو، پکن، و تهران انجام شده است.

چین و روسیه بزرگ‌ترین طرف‌های تجاری ترکیه هستند و در این زمینه آلمان در مقام سوم قرار دارد؛ حجم تجارت ترکیه و ایران هم با آن که رقم خیلی بالایی نیست اما برای افزایش تا حدود ۳۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

آقای اردوغان همچنین از مردم ترکیه خواست تا نقدینگی یورو و دلار خود را از خانه‌ها به‌در آورده و به لیر ترکیه تبدیل کنند تا با این کار به تقویت واحد پول این کشور کمک شود.

در پی کودتای نافرجام اخیر در ترکیه و تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی، ارزش واحد پول ترکیه با کاهش زیادی روبه‌رو شده به طوریکه لیر ترک طی سال جاری یک‌پنجم از ارزش خود را از دست داده است.

دولت ترکیه می‌کوشد تا با اقدام‌های مختلف از روند سقوط بیشتر لیر ترک جلوگیری کند و از آن‌جمله بازار بورس استانبول هم اعلام کرده که قصد دارد دارایی‌های نقد خود را از ارزهای دیگر به لیر تبدیل کند.

در حالی که لیر، واحد رسمی پول ترکیه است، بسیاری از معاملات در این کشور به دلار یا دیگر ارزهای خارجی انجام می‌شود و در استانبول نیز بسیاری از صاحبان منازل، از مستأجران می‌خواهند تا اجاره‌بها را به دلار پرداخت کنند.

XS
SM
MD
LG