لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

آمریکا و اتحادیه اروپا: ایران سرعت همکاری‌اش با آژانس را بیشتر کند


بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات نطنز
بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات نطنز
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۱۴ خرداد، در چارچوب بیانیه‌ای که خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کرد از ایران خواست تا سرعت همکاری خود با آژانس را بیشتر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بیانیه که خطاب به شورای حکام آژانس منتشر شده آمده‌ است که در مذاکرات جداگانه ایران با آژانس «مقداری» پیشرفت حاصل شده‌ است.

بیانیه اتحادیه اروپا اما افزوده‌ است که «از ایران می‌خواهیم تا تمامی اطلاعات مربوطه را به آژانس ارائه دهد، و به محتوای تمامی نگرانی‌های آژانس پاسخ داده و به همکاری خود با آژانس شتاب ببخشد.»

نماینده ایالات متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر همین خواسته اتحادیه اروپا تاکید کرده، اما در عین حال از «گام‌های مثبتی» که جمهوری اسلامی تاکنون برداشته استقبال کرده است.

در ادامه بیانیه اتحادیه اروپا در این باره آمده‌ است: «به منظور کاستن از نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در ارتباط با وجود فعالیت‌های افشا نشده هسته‌ای توسط ایران ...، اقدام به حرکت اصولی در این جهت از سوی ایران اهمیتی اساسی دارد.»

به نوشته رویترز، کانادا نیز در بیانیه‌ای جداگانه خطاب به جلسه شورای حکام آژانس گفت که دولت‌مردان کانادایی «هم‌چنان بر این باورند که روند همکاری ایران [با آژانس] به کندی پیش می‌رود.»

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه، ۱۲ خرداد، گفته بود که «توافقی که در ماه مه برای اجرای پنج اقدام عملی دیگر با تهران به‌ دست آمد گامی رو به جلو است که ما از آن استقبال می‌کنیم»، اما افزوده بود که تمامی ابهام‌ها در زمینه برنامه هسته‌ای ایران هنوز رفع نشده‌ است.

آقای آمانو متذکر شد که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای «در وضعیتی قرار ندارد که بتواند عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده را در ایران تأیید کند و به همین دلیل نمی‌تواند این‌گونه نتیجه‌گیری کند که تمامی مواد هسته‌ای داخل ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده می‌شود.»

گفت‌وگوهای ایران با آژانس از گفت‌وگوهای ایران با گروه ۱+۵ جداست، اما این مذاکرات مکمل یکدیگرند و هدف از هر دو سلسله‌ مذاکرات دستیابی به اطمینان از صلح‌آمیز بودن کامل برنامه هسته‌ای ایران است.

مذاکرات آژانس با ایران به طور اخص به این موضوع می‌پردازد که آیا ایران تاکنون در زمینه طراحی کلاهک‌های جنگی هسته‌ای فعالیتی داشته‌ است یا نه، مسئله‌ای که ایران آن را تکذیب می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوم خردادماه در گزارش تازه خود اعلام کرد که ایران در چارچوب توافق ژنو٬ ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد خود را کاهش داده و به برخی نگرانی‌های آژانس پاسخ داده است.

در همین حال اما، فرانسه روز سه‌شنبه، ششم خرداد، اعلام کرد که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «با کندی بسیار» پیش می‌رود و هشدار داد مادامی که نتایج محسوسی در خصوص فعالیت‌های اتمی ایران به دست نیاید٬ قدرت‌های جهانی هیچ توافق بلندمدتی با تهران امضا نخواهند کرد.

مهلت شش‌ماهه توافق موقت هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی ۳۰ تیرماه به پایان می‌رسد. دور بعدی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی قرار است ۲۶ خردادماه برگزار شود.
XS
SM
MD
LG