لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

استقبال آمریکا از تحریم‌های احتمالی بیشتر اروپا علیه روسیه


همزمان با تهدید اتحادیه اروپا به افزودن بر تحریم‌ها علیه روسیه، باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا، طی تماسی تلفنی با مارک روته، نخست‌ وزیر هلند، از این تصمیم اتحادیه اروپا استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تماس تلفنی روز سه‌شنبه، ۳۱ تیرماه، انجام شده و کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای خبر داده که در این مکالمه موضوع سانحه هواپیمای خطوط مالزی که عمده قربانیان آن هلندی بودند و موضوع اوکراین مطرح شده‌ است.

در بیانیه کاخ سفید آمده‌ است: «رئیس جمهور [اوباما] از اقدامات شورای امور خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر محکوم کردن شدید اقداماتی که به این تراژدی منتهی شده استقبال می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید که باراک اوباما همچنین از تصمیم اتحادیه اروپا برای آماده کردن تحریم‌های مضاعف «علیه کسانی که ثبات اوکراین را بر هم می‌زنند» استقبال کرده‌ است.

به نوشته این بیانیه، اوباما و روته «در مورد بروز شواهد بیشتر مبنی بر این‌ که روسیه به ارسال سلاح و افراد مسلح برای کمک به جدایی‌طلبان اوکراین ادامه می‌دهد ابراز نگرانی کرده‌اند».

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بروکسل گرد هم آمدند تا در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه گفت‌وگو کنند.

بنا بر گزارش‌ها، در این نشست به روسیه «چند روز» فرصت داده شد تا حمایت خود از جدایی‌طلبان اوکراین را متوقف کرده، نیروهای ارتش خود را از مرز با اوکراین عقب کشیده، و در مورد رسیدگی به سانحه هواپیمای مالزیایی به طور کامل همکاری کند.

در این نشست همچنین تصمیم گرفته شد تا در صورت بی‌توجهی مسکو به این مطالبات، روسیه با تحریم سرمایه، فناوری، انرژی، و حوزه دفاعی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شود.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا همچنین تهدید کردند که در چنین حالتی، گروهی از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهند شد.

به نوشته رویترز، این نخستین بار است که اتحادیه اروپا تحریم روسیه در حوزه‌های بازار مالی، صنایع دفاعی، و فناوری انرژی را مدنظر قرار می‌دهد.

نشست وزیران در بروکسل از کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا خواسته تا طی هفته جاری پیش‌نویس لایحه این تحریم‌ها را تنظیم کند.

يک فروند هواپيماي مسافربری مالزيايی بعدازظهر پنج‌شنبه هفته گذشته در حالی که از هلند عازم مالزی بود با شليک يک موشک زمين به هوای «باک» در نزديکی مرز روسيه و اوکراين سقوط کرد.

همه ۲۹۸ سرنشین پرواز شماره ۱۷ مالزی که بسیاری از آنان شهروند هلند بودند کشته شدند و این موضوع به بحرانی تازه در روابط غرب و روسیه تبدیل شده که خواهان همکاری مسکو برای کشف حقیقت هستند.

علاوه بر اوکراين، مقام‌های آمريکايی نيز در روزهای اخير گفته‌اند ترديدی ندارند که اين هواپيما توسط جدايی‌طلبان هوادار روسيه که عليه دولت مرکزی اوکراين می‌جنگند سرنگون شده است.

XS
SM
MD
LG