لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۴

فاطمه هاشمی: با این دادگاه‌ها باید به حال مردم گریست


فاطمه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
فاطمه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

وکیل فاطمه هاشمی رفسنجانی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، دادگاه موکلش را به دلیل نداشتن شاکی خصوصی «غیر قانونی» و اتهام موکلش را «مسخره» خواند.

فاطمه هاشمی رفسنجانی نیز پس از دادگاه تجدید نظر خود، از رهبر جمهوری اسلامی خواست که برای دادگاه‌ها ناظر بگذارد و گفت که «با این دادگاه‌ها باید به حال مردم گریست.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید ابوالمعالی، وکیل فاطمه هاشمی رفسنجانی، دوشنبه ۱۷ شهریور گفت: «این اتهام مسخره‌ترین چیز در رویه قضایی است که من دیدم. اینکه موکلم بگوید ای کاش مهدی برادر شما بود افترا و توهین است؟»

فاطمه هاشمی رفسنجانی ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ در اعتراض به سخنان مطرح شده در جلسه رأی اعتماد به وزیران دولت حسن روحانی علیه مهدی هاشمی، برادرش، در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نوشته بود که «آقای لاریجانی، ای کاش مهدی برادر شما بود.»

وی با اشاره به واکنش علی لاریجانی به پخش فیلم دیدار فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی، در جریان استیضاح وزیر کار دولت محمود احمدی‌نژاد نوشته بود: «مجلس و قوه قضائیه موظف به رعایت حقوق مردم هستند. نه اینکه وقتی به برادر آقای علی لاریجانی تهمت می‌زنند، ایشان آن زلزلهٔ سیاسی را در کشور ایجاد کنند و برای بقیه واکنش عادی بگیرند.»

پس از انتشار این نامه، پرونده فاطمه هاشمی اواخر مرداد سال۱۳۹۲، در شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل و شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران بهمن سال گذشته، وی را به شش ماه حبس که به مدت دو سال تعلیق شده‌است، محکوم کرد.

وکیل فاطمه هاشمی رفسنجانی گفت: «آقای لاریجانی در این پرونده شکایتی نداشته که حالا رضایتش تاثیرگذار باشد. تشکیل این دادگاه غیرقانونی است و نیاز به شاکی خصوصی دارد.»

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، پس از برگزاری دادگاه فاطمه هاشمی، در نامه‌ای به علیرضا آوایی، رئیس سابق دادگستری کل استان تهران، نوشته بود که شکایتی از فاطمه هاشمی نداشته و ندارد.

فاطمه هاشمی رفسنجانی پس از خروج از دادگاه انقلاب در جمع خبرنگاران گفت: «سوال بنده این بود که کدام یک از حرف‌های من مصداق نشر اکاذیب و توهین بوده‌است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی اضافه کرد: «دفاعیات علی لاریجانی برای برادر خودش را در مجلس بگذارند و آنچه که برای برادرم در مجلس گفته شد و حرف‌های زشتی را که به او گفته‌اند، با هم مقایسه کنند و بعد قضاوت کنند.»

اشاره فاطمه هاشمی رفسنجانی به سخنان علی‌محمد بزرگواری، نماینده کهگیلویه در مجلس است که در مخالفت با رای اعتماد به بیژن زنگنه وزیر نفت، مهدی هاشمی را «آقازاده دله‌دزد» خوانده بود.

فاطمه هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود گفت: «گویا مملکت فقط برای لاریجانی‌هاست نه برای فرد دیگر.»

وی با بیان این که به دفاعیات و صحبت‌هایی که داریم گوش نمی‌دهند، افزود: «آینده را نمی‌دانم، ولی از مقام معظم رهبری می‌خواهم در دادگاه‌ها ناظر بگذارند. با این دادگاه‌هایی که داریم باید به حال مردم گریه کرد.»

دادگاه تجدیدنظر فاطمه هاشمی رفسنجانی، امروز در شعبه ۵۴ تجدید نظردادگاه انقلاب اسلامی تهران پایان یافت.

بنا بود این دادگاه دوم شهریور ماه برگزار شود اما به دلیل حاضر نشدن دو قاضی از سه قاضی و حضور با تاخیر نماینده دادستان، برگزاری آن به امروز، دوشنبه، موکول شد.

برگزاری دادگاه تجدیدنظر فاطمه هاشمی رفسنجانی در حالی است که روز یک‌شنبه ۱۶ شهریور، نهمین جلسه دادگاه مهدی هاشمی رفسنجانی، دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، برگزار شد.

فاطمه هاشمی رفسنجانی، روز دوشنبه، ۲۷ مرداد، گفته بود: «در پرونده مهدی دارند انتقام پدر را از پسر می‌گیرند. انتقام این که پدرم در کنار مردم ایستاد و از حق‌شان دفاع کرد.»

مهدی هاشمی دوم مهرماه سال ۱۳۹۱ پس از بازگشت به ایران در فرودگاه تفهیم اتهام و پس از معرفی خود به دادستانی، بازداشت شد. وی ۲۶ آذر ۱۳۹۱ پس از نزدیک به سه ماه حبس، با قرار وثیقه آزاد شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، اتهامات مهدی هاشمی را «امنیتی - اقتصادی» اعلام کرده‌است اما به گفته محمود علیزاده طباطبایی یکی از وکلای مهدی هاشمی عمده اتهامات موکلش «سیاسی» و مربوط به رویدادهای سال ۸۸ است.

XS
SM
MD
LG