لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

فدراسیون حقوق بشری: اعدام رسول حلومی و راضیه ابراهیمی لغو شود


رسول حلومی، جوان خوزستانی محکوم به اعدام
رسول حلومی، جوان خوزستانی محکوم به اعدام

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با ارسال نامه‌ای سرگشاده به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از او خواست از دولتمردان ایران بخواهد اعدام رسول حلومی و راضیه ابراهیمی را متوقف کنند.

رسول حلومی، ۲۲ ساله، و راضیه ابراهیمی، ۲۱ ساله، هر دو در سال ۲۰۱۰ به خاطر ارتکاب جرم در نوجوانی به اعدام محکوم شده‌اند.

در نامه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر که روز سه‌شنبه، ۳۱ تیر، در وب‌سایت این فدراسیون منتشر شده همچنین از خانم اشتون خواسته شده تا از دولتمردان ایران «به تأکید بخواهد تمام محکومان به اعدام را که به خاطر ارتکاب جرم در نوجوانی محکوم شده‌اند، با هدف الغای مجازات اعدام علیه مجرمان نوجوان، دوباره محاکمه کنند».

این فدراسیون از خانم اشتون خواسته است تا در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران «با مداخله در این موارد اضطراری و درخواست توقف مجازات اعدام در ایران، به تعهد ابراز شده‌اش به حقوق بشر، از جمله حفظ کودکان از اعدام غیرقانونی، پای‌بند باشد».

به نوشته این فدراسیون بر اساس اظهارات مقامات جمهوری اسلامی، احتمال دارد اعدام رسول حلومی و راضیه ابراهیمی در پایان ماه رمضان برابر با ۲۸ ژوئیه انجام شود.

حدود ۵ سال پیش در شهریورماه سال ۸۸ پسربچه‌ای ۱۰ ساله در روستایی از توابع خرمشهر به دلیل ضربه‌ای که به جمجمه‌اش وارد می‌شود دچار خون‌ریزی مغزی شد و فوت می‌کند.

رسول حلومی که آن زمان ۱۷ سال داشت به قتل اعتراف کرد و به کانون اصلاح و تربیت منتقل شد.

پیش از این، در بیستم تیرماه نیز سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نسبت به احتمال اعدام قریب‌الوقوع رسول حلومی ابراز نگرانی کرده‌بود.

راضیه ابراهیمی نیز که در ۱۴ سالگی به اجبار ازدواج کرده و در ۱۵ سالگی مادر شده‌ است، در اکتبر ۲۰۱۰ به خاطر قتل شوهرش در سن ۱۷ سالگی، در همان سال در شعبه ۱۷ دادگاه کیفری استان خوزستان به اعدام محکوم شد.

روز پنجم تیرماه سازمان ملل متحد نیز خواستار توقف اعدام راضیه ابراهیمی ۲۱ ساله شد.

XS
SM
MD
LG