لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

برگزاری اولین کنسرت موسیقی آنلاین در ایران


علیرضا قربانی، خواننده کنسرت آن‌لاین
علیرضا قربانی، خواننده کنسرت آن‌لاین

برای اولین بار در ایران روز چهارشنبه کنسرت موسیقی به شیوه آنلاین برگزار شد. علیرضا قربانی که خواننده این کنسرت بوده به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «مردم می‌توانند در خانه‌هایشان کنسرت ما را به طور زنده تماشا کنند.»

با توجه به مشکلات بسیاری که در مسیر برگزاری کنسرت‌ها در ایران وجود دارد به نظر می‌رسد این روشی باشد که بزودی همه‌گیر خواهد شد.

در همین باره با پیمان سلطانی، موزیسین و رهبر ارکستر ساکن تهران، گفت‌وگو کرده و ابتدا از هویت برگزارکنندگان و سابقه این کنسرت آنلاین پرسیده‌ایم:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:12 0:00
لینک مستقیم

پیمان سلطانی: برگزارکننده این کنسرت آقای حمید اسفندیاری و دوستانشان هستند که مدت‌ها است روی این پروژه کار می‌کنند و قرار بود که اولین کنسرت‌شان اجرای آثار من باشد به همراه صدای سالار عقیلی؛ ولی به دلیل سفری که سالار عقیلی برای تور کنسرت‌هایش به آمریکا و کانادا داشت نتوانستیم طبق قراردادی که بسته بودیم در آن روز خاص تعهد را انجام دهیم؛ و آقای اسفندیاری و دوستان‌شان صبر کردند که ما شاید بتوانیم خودمان را برسانیم به آن زمان خاص، ولی باز نشد. در واقع می‌خواستند استارت کار را با اجرای آثار من و صدای سالار عقیلی انجام دهند که این اتفاق نیافتاد و نتیجتاً آقای قربانی را برای شروع کارشان انتخاب کردند.

به چه دلیلی ایده کنسرت آنلاین را مطرح کردند و آیا حضور مردم در سالن کافی نبوده یا تعداد بیشتری از سالن‌ها می‌خواستند...

با صحبت‌های اولیه‌ای که با آقای اسفندیاری داشتم و نتیجه فکرشان و اندیشه‌شان را راجع به این کار پرسیدم آنها در پی این بودند که از این‌رو که همه اتفاقات دارد شبکه‌ای و اینترنتی و مجازی می‌شود کنسرت را هم در این فضا بگنجانند. به دنبال این بودند که در این ترافیک بی‌اندازه‌ای که در تهران وجود دارد و در عین حال به دلیل اینکه اغلب کنسرت‌های جدی و کنسرت‌های پرمخاطب و اصلی در پایتخت برگزار می‌شود، بیایند امکانی را فراهم کنند برای بیننده‌هایی که هم نمی‌توانند و وقت این را ندارند که به کنسرت بروند و هم بودجه این را ندارند که بلیت‌های گران بخرند، هم یا در شهرستان زندگی می‌کنند و دسترسی به پایتخت ندارند، بتوانند از طریق یک اپلیکیشن، آن کنسرت را از طریق تلویزیون‌های خانگی یا موبایل یا لپ‌تاپ و تبلت‌شان آنلاین ببینند.

پیش از این تجربه این جور کنسرت‌ها را در سایت‌های بزرگی مثل آمازون یا سایت‌های دیگر داریم به خصوص کشورهای غربی. اما در ایران این اولین بار است. استقبال مردم از این موضوع چطور بود؟ آیا این ایده موفق شد؟

من معتقدم موفق خواهد شد؛ ولی در بدو ماجرا به این دلیل که هنوز همه از چنین جریانی آگاه نیستند و آشنا نیستند و با خبر نیستند طبعاً استقبال در اولین مراحل کار ممکن است به حد و اندازه زیادی نباشد و طبعاً با برگزار شدن چندین کنسرت و گذاشتن چندین کنسرت متوالی پشت سر هم به این نتیجه خواهند رسید.

لغو کنسرت‌ها در چند سال اخیر زیاد بوده. چه کنسرت‌های پاپ و چه موسیقی سنتی یا موسیقی ایرانی. آخرینش هم لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور بود و همین‌طور کنسرت شهرام ناظری که با تهدید لغو شد. فکر می‌کنید چنین ایده‌ای در برابر این جور برخوردهای سلیقه‌ای کمک می‌کند به کنسرت از طرف شما؟

به نظر من هیچ راهکار جدیدی نیست و کمکی نخواهد کرد. به دلیل اینکه اگر قرار باشد کنسرتی لغو شود چه آنلاین و چه غیر آنلاین لغو می‌شود.

نهایتاً شما خودتان آینده کنسرت‌های آنلاین را چطور می‌بینید؟ فکر می‌کنید در آینده با وفور بیشتری یا گستردگی بیشتر این ایده روبه‌رو خواهیم بود؟

در ابتدا قرار بود در سالن بدون حضور جمعیت این کنسرت برگزار شود. یعنی جمعیتی حضور نداشته باشد و ارکستر در سالن خالی بنوازد و اجرا کند و فیلم‌برداری شود و از طریق اپلیکیشن توی رسانه‌ها و تلویزیون‌های خانگی و امکانات دستی این کنسرت رویت شود؛ ولی بعداً تصمیم گرفتند که در سالنی باشد که اگر یک عده هم می‌خواهند حضور داشته باشند و از نزدیک ببیند این امکان برای آنها هم فراهم باشد. من فکر می‌کنم با رشد عجیب و غریبی که در فضای مجازی در همه حوزه‌ها دارد انجام می‌گیرد این حوزه هم به نتیجه خوبی خواهد رسید و تصور می‌کنم آینده خوبی برایش وجود دارد.

XS
SM
MD
LG