لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

وزیر نیرو: با افراط در سدسازی چهار دریاچه ایران را خشک کردیم


حمید چیتچیان، وزیر نیرو
حمید چیتچیان، وزیر نیرو
حمید چیتچیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت با تاکید بر مرگ دریاچه‌های هامون، ارومیه، گاوخونی و بختگان گفت: «طی سال‌های گذشته در ساخت سد افراط کردیم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نیرو در این باره اظهار داشت: «یکی از علائم بحران آبی کشور خشک شدن دریاچه‌ها است که مردم به خوبی آن را لمس می‌کنند. دریاچه‌های بختگان، گاوخونی، ارومیه و هامون خشک شد و ما اینها را با چشمان خودمان می‌بینیم. البته خوشبختانه به هامون امسال یک مقداری آب از طریق رودخانه هیرمند وارد شده و دوباره حیاتی پیدا کرده‌است.»

وی تصریح کرد: «در چند سال گذشته در سدسازی افراط کردیم چون تمام این سدها بالغ بر ۷۶ میلیارد متر مکعب را می‌توانند تنظیم کنند در حالی که میزان آب موجود در این سدها ۴۶ میلیارد مترمکعب است.»

حمید چیتچیان ادامه داد: «سد ساوه ساخته شد برای اینکه ۱۳۰ میلیون متر مکعب در خود جای دهد اما تاکنون ۳۰ میلیون متر مکعب بیشتر در آنجا آب نبوده‌است. از سویی سد کرخه برای ۷ میلیارد متر مکعب ساخته شد و بیش از ۲٫۷ میلیارد متر مکعب آب در آنجا جمع نشده‌است. سد سیمره نیز دو سال به بهره‌برداری رسیده و نیروگاه آن هم ساخته شد اما چون آب کافی نداشته‌است آب اصلا نتوانسته وارد نیروگاه شود.»

وی در ادامه گفت: «همچنین ۶۰۹ دشت در کشور داریم که در ۲۹۸ دشت با بیلان منفی آب زیر زمینی مواجه‌است یعنی آن مقدار آبی که توسط بارش وارد زمین می‌شود از آن مقداری که ما برداشت می‌کنیم کمتر است.»

وزیر نیرو افزود: «من با صراحت می‌گویم ۹۶ میلیارد متر مکعب آبی که از منابع تجدیدشونده استفاده می‌کنیم خطرناک است؛ این مقدار باید به ۷۲ میلیارد متر مکعب برسد و در این صورت است که دریاچه‌ها به حیات طبیعی خودشان بازمی‌گردند.»

در هفته‌های اخیر خبرهای مکرری در مورد شدت گرفتن خشکسالی در ایران و استفاده نادرست از منابع آبی منتشر می‌شود و در همین ارتباط خبرگزاری ایرنا روز ۲۴ اردیبهشت نوشت که مسئولان شهر و استان تهران از «بحرانی‌ترین شرایط ۴۶ سال گذشته» در ارتباط با میزان ورودی آب سدهای تهران خبر می‌دهند.

حسین هاشمی، استاندار تهران، نیز گفته‌است که «اگر شهروندان ۲۰ درصد صرفه‌جویی نکنند قطعاً با قطعی آب و جیره‌بندی مواجه خواهیم شد.»

در همین حال با وجود هشدارهای مکرر مسئولان در ماه‌های اخیر در مورد لزوم صرفه‌جویی آب، خبرگزاری ایرنا روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت، خبر داد که مصرف آب در تهران هم‌اینک «رکورد زده» و پنج‌شنبه گذشته در قیاس با روز مشابه پارسال هشت درصد افزایش داشته‌ است.

احمدعلی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، نیز روز ۲۱ اردیبهشت ماه اعلام کرد که برداشت از آب‌های زیرزمینی ایران از مرز فاجعه گذشته و به ۱۷۰ میلیارد مترمکعب رسیده‌ است.
XS
SM
MD
LG