لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

همایش بین‌المللی بازسازی غزه در قاهره برگزار شد


نوار غزه
نوار غزه

همایش بازسازی غزه با هدف گرفتن تعهد مالی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی یکشنبه بیستم مهر در قاهره، پایتخت مصر، با میزبانی مشترک مصر و نروژ، کار خود را آغاز کرد.

کارشناسان اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطینی سندی تهیه کرده‌اند که بر اساس آن، برای بازسازی غزه و احداث محله‌های جدید در غزه به چهار میلیارد دلار پول و دست‌کم یک دهه کار نیاز هست.

«اونرا»، آژانس کار و امدادرسانی سازمان ملل برای فلسطینی‌ها، در آستانه این همایش اعلام کرده بود که تامین نیازهای اضطراری فلسطینی‌های غزه به یک میلیارد و ششصد میلیون دلار پول نیاز دارد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر که این همایش را افتتاح کرد، برقراری صلح و ثبات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را راه واقعی بازسازی غزه نامید.

آقای السیسی خطاب به دولت و مردم اسرائیل نیز گفت «زمان برای پایان نزاع اسرائیلی- فلسطینی براساس راهکارهای عادلانه فرا رسیده‌است».

محمود عباس و رامی حمدالله، رهبر و نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی، بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کریستین لاگارد، مسئول صندوق بین‌المللی پول و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب از چهره‌های بارز شرکت‌کننده در این همایش هستند.

همچنین در این کنفرانس وزیران خارجه حدود سی کشور جهان و ازجمله جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و مقامات ارشد بیست سازمان جهانی مشارکت دارند.

نمایندگان جنبش حماس به این کنفرانس دعوت نشده‌اند.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در نشست بازسازی غزه با اعلام اعطای کمک ۲۱۲ میلیون دلاری ایالات متحده ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح بار دیگر از سر گرفته شود.

نوار غزه در جنگ ۵۰ روزه تابستان گذشته میان ارتش اسرائیل و تشکل‌های مسلح فلسطینی با ویرانی گسترده‌ای روبرو شد؛ فلسطینی‌ها می‌گویند دستکم یکصد هزار فلسطینی خانه‌های خود را در ویرانی‌های سنگین حملات هوایی اسرائیل از دست داده‌اند.

ارزیابی می‌شود که بیشترین تعهد مالی از سوی امیرنشین قطر و شمار دیگری از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به فلسطینی‌ها داده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای گذشته از اسرائیل خواسته بود در بازسازی غزه ایفای نقش کند.

با وجود این، برخی از کشورها و سازمان‌های جهانی نسبت به ویرانی مجدد غزه در جنگ‌های احتمالی آتی با اسرائیل ابراز نگرانی کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل به تازگی گفته بود غزه نمی‌تواند هر دو سال یکبار ویران شود.

نیویورک تایمز نیز در روزهای گذشته در مقاله اساسی خود نوشته بود، بسیج مالی جهانی برای بازسازی غزه «تلاشی بیهوده است».

نیویورک تایمز تاکید کرده بود تنها راه تضمین بازسازی غزه، بازگرداندن حکومت میانه‌روها در غزه و تقویت آنهاست.

روزنامه هاآرتص یکشنبه بیستم مهر نوشته‌است، مصر از اسرائیل خواسته بود در این همایش حضور نداشته باشد.

در همین حال، انتقال مصالح و مواد ساختمانی به غزه همچنان مشروط به مجوزهای اسرائیل است.

اسرائیل هرچند در تابستان ۲۰۰۵ از غزه به طور کامل عقب‌نشینی کرد اما نظارت بر واردات و صادرات از غزه همچنان در دست اسرائیل است زیرا بر پایه قوانین بین‌المللی نیز نوار غزه همچنان یک منطقه جنگی به شمار می‌آید.

حماس و تشکل‌های مسلح فلسطینی دیگر تاکید داشتند که با هدف وادار کردن اسرائیل به رفع حصر غزه، عملیات نظامی اخیر علیه اسرائیل را انجام دادند.

محمود عباس پیشتر تاکید کرده بود که تشکیلات خودگردان فلسطینی باید نظارت بر بازسازی غزه را برعهده گیرد و این امر از اختیار حماس که در هفت سال اخیر قدرت را در این باریکه در دست داشت، خارج شود.

حماس و فتح هر یک دیگری را به اختلاس و فساد در پول‌های دریافتی از جامعه بین‌المللی متهم می‌کنند.

جان کری در قاهره

در آستانه برگزاری همایش بازسازی غزه، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی، پنجشنبه گذشته همراه با هیات وزیران خود به غزه رفت و نشست دولت وحدت ملی را در شهر غزه برگزار کرد.

این نخستین بار از زمان آشتی میان فتح و حماس و تشکیل دولت آشتی ملی فلسطینی در دوم ژوئن بود که نشست این کابینه در غزه برگزار می‌شد.

در این میان، مقامات آمریکایی پیشتر گفته بودند، جان کری در این همایش ازسرگیری روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان را درخواست خواهد کرد.

به گفته مقامات آمریکا، جان کری در حاشیه همایش قاهره، با محمود عباس دیدار می‌کند.

نیویورک تایمز پیشتر نوشته بود، آقای کری از رهبر تشکیلات فلسطینی می‌خواهد از برداشتن «گام‌های یکجانبه» علیه اسرائیل دست بردارد.

رهبری فلسطینی گفته‌است که «نبرد سیاسی» تازه‌ای علیه اسرائیل را با هدف استقلال کشور فلسطین، از طریق مراجعه به شورای امنیت و دیوان کیفری بین‌المللی لاهه آغاز کرده‌است.

محمود عباس یکشنبه در سخنرانی خود در همایش بازسازی قاهره شورای امنیت را به تصویب قطعنامه‌ای برای پایان دادن به «اشغالگری اسرائیل بر اراضی فلسطینی» فرا خواند.

XS
SM
MD
LG