لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

هواپیمای جرمن‌وینگز: کمک‌خلبان در پرواز قبلی تمرین سقوط کرده‌ بود


آندرئاس لوبیتز، کمک‌خلبان شرکت هواپیمایی جرمن‌وینگز
آندرئاس لوبیتز، کمک‌خلبان شرکت هواپیمایی جرمن‌وینگز

تحقیقات نهاد «هواپیمایی کشوری فرانسه» نشان می‌دهد که کمک‌خلبان شرکت هواپیمایی جرمن‌وینگز که حدود یک ماه و نیم پیش هواپیمایی را با ۱۵۰ سرنشین و خدمه به کوه کوبید، در همان روز، حین پرواز رفت با همان هواپیما به بارسلون اسپانیا، کاهش سریع ارتفاع پرواز را تمرین کرده‌ بود.

سقوط عمدی هواپیما به‌دست آندرئاس لوبیتز، کمک‌خلبان ۲۸ ساله شرکت آلمانی جرمن‌وینگز، روز چهارم فروردین در پرواز از بارسلون به دوسلدورف آلمان رخ داد، و اکنون از نتایج تحقیقات برمی‌آید که او در همان روز در پرواز قبلی همان هواپیما به بارسلون مانورهایی را تمرین کرده بوده‌ است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آندرئاس لوبیتز حین تمرین این مانورها، زمانی که خلبان در کابین حضور نداشته، طی چهار دقیقه و نیم، پنج بار هواپیما را در حالت کاهش سریع ارتفاع قرار داده و دوباره آن را به حالت قبل برگردانده است.

آندرئاس لوبیتز روز چهارم فروردین در پرواز برگشت از بارسلون به دوسلدورف با قفل کردن در کابین و ندادن اجازه ورود به خلبان هواپیما که برای دست‌شویی به بیرون از کابین رفته بود، هواپیما را عمداً به کوه‌های آلپ فرانسه کوبید.

در این حادثه تمام ۱۵۰ سرنشین و خدمه هواپیما کشته شدند که میلاد حجت‌الاسلامی و حسین جوادی خبرنگاران همراه تیم ملی فوتبال ایران در اردوی اتریش نیز در میان آنها بودند.

در گزارش ۳۰ صفحه‌ای «هواپیمایی کشوری فرانسه» که روز چهارشنبه منتشر شده آمده‌ است که آندرئاس لوبیتز موفق شده تمرینات خود را «بدون تأثیر قابل توجهی» در روند پرواز انجام دهد.

از تحقیقات برمی‌آید که آندرئاس لوبیتز از مدت‌ها پیش از این حادثه دچار افسردگی شدید بوده و تحت درمان روان‌کاو قرار داشته‌ است.

وی همچنین به خاطر مسئله تمایل به خودکشی تحت درمان بوده و روش‌های خودکشی را نیز بررسی کرده‌ است.

از زمان وقوع این حادثه خطوط هوایی مختلف قوانین خود را تغییر داده و مقرر کرده‌اند که همیشه دست‌کم دو خدمه پرواز باید در کابین پرواز هواپیماها به طور هم‌زمان حضور داشته باشند.

XS
SM
MD
LG