لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

رودررویی موافقان و مخالفان جنبش ضداسلام در آلمان


پلاکاردهایی با مضمون «پناهنده، خوش آمدی» در دست تظاهرکنندگان مخالف با پگیدا در درسدن آلمان
پلاکاردهایی با مضمون «پناهنده، خوش آمدی» در دست تظاهرکنندگان مخالف با پگیدا در درسدن آلمان

در حالی که روز دوشنبه، ۱۵ دی، تعداد تظاهرکنندگان علیه «اسلامی شدن» اروپا در شهر درسدن آلمان به رقم بی‌سابقه ۱۸ هزار نفر رسید، چند شهر آلمان نیز در همین روز شاهد تظاهرات‌هایی علیه گروه‌های ضد اسلامی بود.

گروهی به نام «پگیدا» از ۲۰ اکتبر سال گذشته هر دوشنبه در شهر درسدن در شرق آلمان تظاهرات‌هایی را در اعتراض به افزایش نشانه‌های اسلامی شدن در این کشور و افزایش تعداد پناهندگان مسلمان ساکن آلمان آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات «پگیدا» که نام آن مخفف عبارت «میهن‌پرستان اروپایی مخالف اسلامی شدن مغرب‌زمین» است، همواره تعداد بیشتری را به خود جلب کرده، به طوری که این تعداد روز دوشنبه به رقم بی‌سابقه ۱۸ هزار نفر رسید.

به گفته پلیس آلمان، یک تظاهرات سه هزار نفره نیز روز دوشنبه در درسدن برگزار شده که هدف از آن مخالفت با دیدگاه‌های پگیدا بود.

بنا بر گزارش‌ها، تظاهرات‌ علیه پگیدا اما در شهرهای برلین، اشتوتگارت، و کلن روز دوشنبه بزرگ‌تر بوده و هزاران نفر را با خود همراه کرده است.

شمار تظاهرکنندگان مخالف پگیدا در برلین و اشتوتگارت هر یک در حدود پنج هزار نفر و در کلن «چندین هزار نفر» گزارش شده است.

در شهرهای یادشده هواداران پگیدا نیز همزمان تظاهرات داشته‌اند، اما به نوشته خبرگزاری‌ها تعداد آنها کمتر از مخالفان‌شان بوده‌ است.

در همین حال، در شهر کلن، در غرب آلمان، کلیسای اصلی این شهر روز دوشنبه به نشانه اعتراض به پگیدا چراغ‌های نمای ساختمان خود را خاموش کرد و پس از این اقدام، شهرداری شهر و دیگر ساختمان‌های عمومی کلن نیز چراغ‌های خود را خاموش کرده و با این کار مرکز قدیمی شهر در تاریکی قرار گرفت.

گروه مناقشه‌برانگیز پگیدا هدف خود را حفاظت از «ارزش‌های یهودی-مسیحی» اعلام کرده‌ است.

این گروه اعلام کرده‌ است که خواستار مدارا با مسلمانانی است که با جامعه غرب هماهنگ شده‌اند، اما در عین حال اعلام کرده که با ایدئولوژی‌های «خشن و زن‌ستیز» مخالف است.

مخالفان پگیدا اما می‌گویند که گروه‌های نئونازی قصد دارند تحت لوای شعارهای پگیدا بار دیگر به صحنه بیایند و به احساسات ضد خارجی در این کشور دامن بزنند.

آلمان در حال حاضر پذیرای بیشترین تعداد پناهندگان در اروپا است و پس از ایالات متحده جایگاه نخست مهاجرپذیری در جهان را دارد.

تازه‌ترین نظرسنجی که در آخرین روزهای سال ۲۰۱۴ در میان آلمانی‌ها به عمل آمد نشان می‌دهد که یک‌سوم از مردم این کشور از تظاهرات و اعتراض‌ها علیه «اسلامی شدن» این کشور حمایت می‌کنند و یک‌هشتم آنها حاضرند شخصاً در این راهپیمایی‌ها شرکت کنند.

XS
SM
MD
LG