لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

قاسم سلیمانی: جز ایران هیچ‌کس قدرت مقابله با داعش را ندارد


قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران
قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران ضمن استفاده از تعبیر «بحران مذهبی» برای «اتفاقات منطقه»، مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) را «عین منافع ملت» ایران دانست و گفت که «جز ایران» هیچ‌کس قدرت مقابله با این گروه را ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، قاسم سلیمانی شامگاه یکشنبه ۳ خرداد، «اتفاقات منطقه» را «یک بحران مذهبی» خواند که به گفته او «در طول تاریخ اسلام سابقه نداشته‌است.»

وی تأکید کرد: «داعش یک طاعون و یک بلای بزرگ در جهان است... پس برای سلامتی ملت باید مرزهای خود را قرنطینه کنیم و به کشور همسایه خود کمک کنیم تا این سرطان به کشورمان سرایت نکند.»

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقابله با گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش را یک «عمل بزرگ» و «عین منافع ملت ایران» دانست و افزود: «اگر کسی مردم را از این خطر آگاه نکند در مصیبت آینده شریک خواهد شد.»

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای سلیمانی تأکید کرد که در تقابل با «پدیده خطرناک» گروه حکومت اسلامی (داعش) «کسی جز جمهوری اسلامی وجود ندارد.»

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عین حال گفت که که ایران نیاز به «نفت و خاک» عراق ندارد و به همه کشورهایی که به گفته او «ظلم علیه آنها روا داشته شده» کمک می‌کند.

گفته‌های آقای سلیمانی در حالی بیان می‌شود که احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، روز یکشنبه با تأکید بر اینکه گروه‌های «تکفیری و تروریستی» هم‌اینک «در نزدیکی مرزهای ایران هستند» گفته بود که «امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آنها دارند خودشان را آماده می‌کنند.»

در همین حال وحید مژده، از دیپلمات‌های پیشین طالبان، روز یک‌شنبه خبر داد که هیئت سیاسی این گروه در سفر چند روز پیش خود به تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی دربارهٔ نگرانی ایران از فعالیت‌های گروه حکومت اسلامی در مرزهای شرقی ایران گفت‌وگو کرده‌است.

آقای سلیمانی، روز پنج‌شنبه ۲۳ بهمن ۹۳ نیز گفته بود که داعش و سایر گروه‌های به گفته او «تروریستی» در عراق و سوریه «به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند.»

دو روز پس از این سخنان، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که «ایران بلای جان داعش در عراق شده‌است.»

قاسم سلیمانی: آمریکا اراده مقابله با داعش را ندارد

قاسم سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود نظامیان آمریکایی مستقر در استان انبار عراق را به عدم برخورد با گروه حکومت اسلامی (داعش) متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی گفت: «آقای اوباما، فاصله پایگاه اسد که هواپیماهای آمریکا در آنجا مستقر هستند با رمادی چند کیلومتر است؟ چطور می‌شود شما... هیچ اقدامی نکنید این جز شریک بودن در توطئه و ضلعی از توطئه نیست.»

وی اضافه کرد: «هیچ اراده‌ای برای مقابله با داعش وجود ندارد.»

گفته‌های این مقام نظامی ارشد ایران در حالی بیان می‌شود که هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در روزهای گذشته در بمباران مواضع گروه حکومت اسلامی در مناطق مختلف عراق از جمله رمادی شرکت داشته‌اند.

مستشاران آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی عین الاسد نیز در ماه‌های گذشته به آموزش نیروهای عراقی و مشورت به آنها برای مقابله با داعش مشغول بوده‌اند.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۳ با «پوچ، توخالی و جهت دار» توصیف کردن سخنان مقام‌های آمریکایی دربارهٔ تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی، گفته بود: «حرکتی که در عراق انجام شد و کمر داعش را شکست، کار آمریکایی‌ها نبود، بلکه کار مردم، ارتش و نیروهای مردمی عراق بود.»

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها گروه «حکومت اسلامی» را ساخته آمریکا و کشورهای غربی خوانده‌اند و از جمله آقای خامنه‌ای گفته‌است که دولت بریتانیا «داعش» و القاعده را «برای مقابله با جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی درست کرده‌است».

هشدار وزیر کشور ایران به حکومت اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز دوشنبه با اشاره به گروه حکومت اسلامی تأکید کرد: «ما قبلاً هم اعلام کرده بودیم که اگر این گروه‌های تروریستی و تکفیری به ۴۰ کیلومتری مرزهای ایران نزدیک شوند ما اقدامات لازم را برای رویارویی با آنها انجام خواهیم داد.»

رحمانی فضلی با بیان اینکه «کشورهای منطقه باید با همکاری یکدیگر نسبت به این موضوع اقدام کنند»، افزود: «ورود و حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکا به هیچ عنوان نتوانسته مانع پیشروی این نیروهای تروریستی شود زیرا نیروهای خارجی همواره به دنبال اهداف و مقصود خودشان بودند.»

XS
SM
MD
LG