لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

«پیش‌گویی آماری» بخت ایران برای قهرمانی در جام جهانی امسال


شرکت سرمایه‌گذاری و بانکداری آمریکایی «گُلدمن سَکس» بر اساس یک پژوهش گسترده آماری کوشیده تا نتایج مسابقات پیش روی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴ را پیش‌بینی کند و اعلام کرده که بر اساس این پیش‌بینی‌ها، برزیل با پنجاه درصد شانس، بیشترین شانس قهرمان شدن در این مسابقات را دارد و بخت ایران برای قهرمانی جهان در بازی‌های امسال، یک‌دهم درصد است.

محققان «گلدمن سکس» برای دست‌یابی به این نتایج، آمارهای مربوط به تمامی مسابقات و بازیکنان تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی را از سال ۱۹۶۰ به این‌سو گردآوری کرده و تمامی این آمارها را در مدل‌های پیچیده کامپیوتری وارد کرده‌اند.

نتیجه این تحقیق این است که تیم‌های برزیل، آلمان، آرژانتین، و اسپانیا قرار است در مسابقات جام جهانی امسال به مرحله نیمه‌نهایی برسند و برزیل پس از شکستی که در این مرحله به آرژانتین وارد خواهد کرد قهرمان جهان خواهد شد.

به نوشته گزارش «گلدمن-سکس»، شانس برزیل برای قهرمانی ۵۰ درصد، بخت قهرمانی آرژانتین ۱۵ درصد و شانس آلمان برای دست‌یابی به قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ میلادی ۱۰ درصد است.

گزارش این شرکت سرمایه‌گذاری می‌نویسد که مدل‌سازی‌های «گلدمن-سکس» برای سال‌های پیش و مقایسه آن با نتایج آن سال‌ها نشان می‌دهد که نتایج پیش‌بینی شده توسط این محققان آماری تاکنون چندان هم دور از واقعیت نبوده‌است.

در گزارش امسال این شرکت آمده‌است که بخت تیم‌های هندوراس، کامرون، ژاپن، و کستاریکا برای قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ برابر با صفر است.

در جدول این گزارش هم‌چنین آمده‌است که ایران، نیجریه، کره جنوبی، کرواسی، مکزیک، و استرالیا، یک‌دهم درصد شانس دست‌یابی به قهرمانی سال ۲۰۱۴ را دارند.

گزارش «گلدمن-سکس» درباره هر تیم نیز توضیحاتی را ارائه کرده و در بخش مربوط به ایران نوشته‌است: «تیم ملی فوتبال ایران تاکنون تنها سه بار در مرحله فینال جام‌های جهانی بازی داشته (در ۱۹۷۸، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶) و تنها در یک مورد موفق به برد در این بازی‌ها شده که مربوط به برد دو بر یک علیه ایالات متحده در بازی سال ۱۹۹۸ بود.»

این گزارش افزوده‌است که «حوزه فوتبال در ایران از کمبود سرمایه‌گذاری و سوءمدیریت رنج می‌برد و مداخله سیاسی نیز به آن ضربه زده‌است. برخلاف رسم معمول در دنیا که بازیکنان سابق و پیشکسوت سکان مدیریت تیم‌های فوتبال را برعهده می‌گیرند در ایران تیم‌های اصلی فوتبال به‌دست کسانی سپرده شده که روابط نزدیکی با دستگاه‌های نظامی و سیاسی کشور دارند.»

سعی در پیش‌گویی نتایج بازی‌های مهم به مدل‌سازی‌های علمی محدود نمی‌شود و پیش از این هشت‌پایی به نام پاول با پیش‌گویی نتایج بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی به شهرت رسیده بود.

در آن سال همه پیش‌گویی‌های این هشت‌پا تا قهرمانی درست از آب درآمد و حتی یک مورد استثنا نداشت، از جمله پیش‌بینی مسابقه آلمان با صربستان به سود صرب‌ها و پیروزی آلمان بر آرژانتین به سرمربی‌گری مارادونا در یک چهارم پایانی.

برای پیش‌بینی پاول، دو جعبه در انتهای یک مخزن آب شور قرار می‌گرفت که هر کدام شامل خوراک هشت‌پا با پرچم دو کشور مسابقه‌دهنده بود.

در برابر دیدگان هیجان‌زده گزارشگران، هر بار و در هر مرحله، پاول به سوی یک جعبه می‌رفت و خوراک خود را می‌خورد. این جعبه انتخابی او بر پایه پرچم نصب شده بر روی آن تعیین‌کننده تیم برنده پیش‌بینی شده از سوی او بود.

----------------------------------------
متن کامل گزارش امسال «گلدمن-سکس» (فایل پی‌دی‌اف)
XS
SM
MD
LG