لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

دو اسلحه حملات تروریستی پاریس ساخت صربستان بودند


میلویکو برزاکوویچ مدیرعامل کارخانه اسلحه‌سازی زاستاوا-اوروزیه صربستان
میلویکو برزاکوویچ مدیرعامل کارخانه اسلحه‌سازی زاستاوا-اوروزیه صربستان

مدیر یک کارخانه اسلحه‌سازی در صربستان تأیید کرد که حداقل دو قبضه از اسلحه‌هایی که تروریست‌ها در حملات مرگبار شهر پاریس از آنها استفاده کرده‌اند در دهه نود میلادی توسط این کارخانه تولید شده‌است.

میلویکو برزاکوویچ مدیرعامل کارخانه اسلحه‌سازی زاستاوا-اوروزیه در شهر کراگویواچ صربستان، روز ۲۷ نوامبر به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت وزارت کشور صربستان در بخشی از تحقیقات بین‌المللی در مورد حملات پاریس از این کارخانه خواسته‌است محل تولید این سلاح‌ها را مشخص کند.

آقای برزاکوویچ گفت مأموران تحقیق در جستجوی منشاء اصلی دو قبضه مسلسل زاستاوا ام۷۰ هستند که مدل تغییر شکل یافته‌ای از سلاح کلاشنیکوف ساخت اتحاد شوروی است و از دهه هفتاد میلادی اسلحه رسمی نیروهای مسلح یوگسلاوی بوده‌است.

او افزود مقامات دولت صربستان شماره سری مشخص اسلحه‌هایی را که در حملات پاریس از آنها استفاده شده در اختیار داشتند.

روزنامه آلمانی بیلد روز ۲۴ نوامبر گزارش داد که پلیس آلمان مردی را بازداشت کرده که سوء ظن می‌رود چهار قبضه اسلحه را به عوامل حملات تروریستی پاریس فروخته باشد.

روزنامه بیلد در گزارش خود نوشت این چهار قبضه تفنگ خودکار، شامل دو کلاشنیکوف ساخت چین و دو قبضه زاستاوای محصول یوگسلاوی سابق و صربستان امروزی، توسط فرد متهم در روز هفت نوامبر از طریق اینترنت به خریداری که ظاهراً عرب‌تبار بوده فروخته شده‌اند.

مقامات دادستانی اشتوتگارت در آلمان، روز ۲۷ نوامبر تأیید کردند که مردی به اتهام معامله اسلحه بازداشت شده‌است ولی حاضر نشدند در مورد گزارش روزنامه بیلد که آن را با حملات تروریستی پاریس مرتبط می‌داند، اظهار نظر کنند.

عوامل وابسته به گروه داعش در حملات خود به شهر پاریس چند کافه، یک سالن کنسرت و استادیوم فوتبال شهر را هدف گرفتند. در جریان این حملات حدود ۱۳۰ نفر کشته و چند صد نفر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG