لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

درخواست حماس برای آتش‌بس ۲۴ ساعته؛ مخالفت نتانیاهو


یک زن فلسطینی اهل غزه و کودکش
یک زن فلسطینی اهل غزه و کودکش

در حالی که اسرائیل پیش از ظهر یک‌شنبه پنجم مرداد اعلام کرد که در واکنش به راکت‌پرانی‌های بامداد یک‌شنبه حماس، حملات زمینی به غزه را از سر گرفته‌است، گروه حماس در همین روز خبر داد که با یک آتش‌بس «بشردوستانه» ۲۴ ساعته موافقت می‌کند.

در همین روز اما، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه حماس را متهم کرد که «آتش‌بسی که خود خواهان آن شده را نقض می‌کند» و اعلام کرد که اسرائیل به عملیات خود در غزه ادامه می‌دهد.

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به حماس گفت: «آنها در حال نقض آتش‌بس خود هستند. تحت این شرایط اسرائیل هر آنچه که لازم است برای دفاع از مردم خود انجام می‌دهد.»

بنیامین نتانیاهو هم‌چنین در مصاحبه‌ای جداگانه با شبکه سی‌بی‌اس گفت که «اسرائیل به یک سازمان بی‌رحم تروریستی اجازه نمی‌دهد هر وقت خواست لحظه‌ای توقف کند، خود را دوباره مسلح کند، و دوباره شلیک به سوی شهروندان ما و مردم ما را از سر بگیرد.»

این در حالی است که روز یک‌شنبه به گزارش خبرگزاری رویترز، سامی ابو زُهری، سخنگوی گروه حماس گفته‌بود که «در واکنش به مداخله سازمان ملل متحد و با در نظر گرفتن وضعیت مردم ما و فرارسیدن عید [فطر] جناح‌های مختلف مقاومت به این توافق رسیدند تا از یک آتش‌بس ۲۴ ساعته بشردوستانه که از ساعت دو بعد از ظهر آغاز شود حمایت کنند.»

اسرائیل بامداد روز یک‌شنبه آتش‌بس ۲۴ ساعته خود را در واکنش به ادامه راکت‌پرانی‌های حماس شکسته‌است.

طرف‌های متخاصم روز شنبه یک آتش‌بس ۱۲ ساعته را تا حد زیادی رعایت کردند و اسرائیل اعلام کرد که قصد تمدید این آتش‌بس را دارد اما بنا بر گزارش‌ها پرتاب تعداد زیادی راکت از سوی حماس که مرگ یک سرباز اسرائیلی را در پی داشت باعث شد تا حملات زمینی، هوایی، و دریایی اسرائیل به غزه از سر گرفته شود.

حماس اعلام کرده‌بود تا زمانی که شرایط این سازمان، از جمله رفع حصر غزه و خروج کامل نظامیان اسرائیل از غزه، عملی نشود، با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد.

درگیری نظامی میان اسرائیل و حماس روز یک‌شنبه وارد بیستمین روز خود شد و وزارت بهداشت دولت خودگردان فلسطینی روز شنبه اعلام کرد که بر اثر عملیات اسرائیل در نوار غزه، بیش از ۱۰۰۰ نفر از اهالی غزه کشته شده‌اند.

این در حالی است که در جریان درگیری اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه ۳۷ نظامی اسرائیلی کشته شده‌اند.

ریشه این بحران به دو ماه پیش در ربودن سه نوجوان یهودی و قتل آنها بازمی گردد، که اسرائیل حماس را عامل این بحران دانست. حملات راکتی وسیعی که از هشتم ژوئیه از غزه شهرهای اسرائیل را دربرگرفت، همان روز واکنش سنگین هوایی، و پس از ده روز، حملات زمینی ارتش اسرائیل علیه غزه را در پی آورد.

XS
SM
MD
LG