لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

دادگاه مصر شاخه نظامی حماس را در فهرست تروریستی قرار داد


به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاهی در مصر شنبه یازدهم بهمن شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس را در فهرست تروریستی قرار داد.

«دادگاه امور اضطراری مصر» حکم خود را در پرونده خشونت‌های منتسب به نیروهای اخوان المسلمین با شراکت حماس صادر کرد.

در خشونت‌های مصر از تابستان دو سال پیش که حکومت محمد مرسی نماینده اخوان المسلمین ساقط شد، صدها نفر کشته و زخمی شده و خسارات زیادی به اموال عمومی مصر وارده شده‌است.

دادستانی مصر تاکید داشت که حماس در این برنامه‌ریزی‌های «تروریستی» در مصر با نیروهای اخوان المسلمین مشارکت فعالانه دارد.

دادستان مصر در پی برخورد سنگین نظامی پاییز گذشته که در آن ۳۳ نظامی مصری کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند، خواهان «تروریستی» نامیدن شاخه نظامی حماس شده بود.

اما حکم، زمانی صادر گردید که دو روز از حمله جدید و پرتلفات‌تر شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در سینا علیه نظامیان مصری سپری می‌شد.

در عملیات روز پنجشنبه در شمال مصر، دست‌کم ۴۷ نظامی مصری کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

«ولایت سینا» که خود را شاخه مصری «دولت اسلامی» در عراق و سوریه می‌نامد، به انجام این عملیات بزرگ علیه نظامیان مصری متهم شده‌است.

«ولایت سینا» به تازگی با ابوبکر البغدادی اعلام بیعت کرد؛ تا پیش از این بیعت، این گروه «انصار بیت‌المقدس» نام داشت که از زمان سقوط حکومت حسنی مبارک در زمستان چهار سال پیش پا گرفته بود.

در همین حال، رسانه‌های مصر که طرفدار حکومت السیسی هستند، حماس و اخوان المسلمین را به همکاری با عوامل حملات اخیر به نظامیان مصر متهم کرده‌اند؛ اتهامی که حماس و اخوان المسلمین رد می‌کنند.

آقای السیسی شنبه گفت، نبرد کشورش با تروریست‌ها «طولانی» و «سخت» خواهد بود.

مفهوم حکم دادگاه مصر علیه حماس

مفهوم حکم دادگاه مصری این است که هر نوع فعالیت شاخه نظامی حماس در مصر ممنوع می‌شود و ممکن است نیروهای نظامی حماس که ساکن مصر هستند، دستگیر شوند.

این حکم می‌تواند وضع غزه را نیز دشوار کند زیرا غزه نه تنها از سوی اسرائیل، بلکه از سوی مصر در محاصره است.

این نخستین بار است که یک کشور عربی و یا اسلامی گردان‌های عزالدین قسام را تروریستی می‌نامد.

پیش از این آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا شاخه نظامی حماس را تروریستی نامیده‌اند.

شعبه عمومی دادگاه اتحادیه اروپا یک ماه و نیم پیش حماس را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد اما اسرائیل و دولت‌های اروپایی به این امر شدیداً اعتراض کرده و «اسناد» بازگرداندن حماس به سیاهه تروریستی را به این دادگاه اروپایی بردند.

حماس: «مصر گستاخ شده و السیسی اهمیت مقاومت را نمی‌فهمد»

حماس در بیانیه رسمی خود این تصمیم دادگاه مصر را «در راستای منافع اسرائیل» نامید و آن را شدیداً محکوم کرد.

همچنین سخنگویان مختلف حماس شنبه با ابراز خشم از مصر گفتند دیگر نمی‌توانند این کشور را به عنوان یک میانجی در نزاع فلسطینی – اسرائیلی قبول کنند.

موسی ابومرزوق، یکی از اعضای کادر اصلی حماس، در فیس‌بوک خود نوشت «رای این دادگاه مصر یک کودتا علیه ارزش‌های مصری و حقوق فلسطینی است».

ابومرزوق افزود شاخه نظامی حماس تا کنون «همکاری خوبی» با سازمان اطلاعاتی مصر داشته‌است.

صلاح البردویل، یکی از رهبران ارشد حماس در غزه، شنبه در مصاحبه با «الرساله»، وبسایت خبری حماس، گفت «تصمیم‌های مصر گستاخانه است... و حکومت (عبدالفتاح) السیسی اهمیت مقاومت را نزد ملت‌ها درک نمی‌کند».

البردویل افزود «کسی که حماس را به ترور متهم می‌کند، دچار یک اشتباه بزرگ می‌شود و خودش را در افکار عمومی ملت‌ها منزوی می‌کند».

در همین حال، سامی ابوزهری، یکی از سخنگویان حماس، یکشنبه سیزدهم بهمن در غزه عدم قبول مصر به عنوان میانجی را رد کرد.

ابوزهری گفت «برخی تلاش می‌کنند حماس را وارد مسایل داخلی مصر کنند... اما حماس نمی‌خواهد ارتباط خود را با مصر قطع کند و هرچند تماسی میان حماس در غزه با دولت مصر نیست اما کانال‌های ارتباطی با سازمان اطلاعات مصر باز بوده‌است».

مصر در همه جنگ‌های سال‌های گذشته میان حماس و اسرائیل نقش اصلی میانجی‌گری را ایفا کرد؛ جنگ ۵۱ روزه تابستان گذشته نیز با میانجی‌گری مصر به پایان رسید.

XS
SM
MD
LG