لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

شرکت‌های بریتانیایی «اشتیاق فراوانی» برای همکاری با ایران دارند


فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا
فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا که در تهران به‌سر می‌برد، روز یک‌شنبه یکم شهریور گفت که کشورش خواستار همکاری با بانک مرکزی ایران است تا از این طریق، سرمایه‌گذاری بریتانیا و تجارت مالی بانک‌های بریتانیایی با ایران تسهیل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای هاموند این مطلب را در دیدار با ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، بیان کرد.

وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار افزود که «نهادهای تجاری و صنعتی ما اشتیاق فراوانی برای تعامل در زمینه گشایشی که در ایران صورت بگیرد دارند و نهادهای مالی ما نیز اشتیاق فراوانی برای پشتیبانی از چنین فعالیت‌هایی دارند، و البته این امور باید از راه صحیح خود انجام بشود.»

فیلیپ هاموند برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران به ایران سفر کرده‌است؛ سفر دوروزه فیلیپ هاموند پنج هفته پس از آن انجام می‌شود که ایران و قدرت‌های جهانی توانستند پس از ۱۳ سال مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافقی جامع در مورد حل و فصل این مناقشه دست پیدا کنند.

آقای هاموند روز یک‌شنبه در دیدار خود با رئیس بانک مرکزی ایران با اشاره به بازگشایی سفارتخانه کشورش در تهران، گفت: «هر زمان که تحریم‌ها برچیده شود، از طریق تلاش‌های این سفارتخانه، از سرمایه‌گذاری و تجارت بریتانیا حمایت خواهیم کرد که این هم برای بریتانیا و هم برای مردم ایران مثمر ثمر خواهد بود.»

وی در عین حال تأکید کرد که بانک‌ها به خاطر نگرانی از تنبیهات گذشته ایالات متحده علیه آنها، در مورد بازگشت به ایران محتاط عمل کرده‌اند.

آقای هاموند در ادامه گفت که «طی ماه‌های پیش رو برای اطمینان از موفقیت توافق هسته‌ای تلاش خواهیم کرد و این تلاش شامل حصول اطمینان از اجرای کامل توافق از سوی تمامی طرف‌ها می‌شود.»

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه با اشاره به دیدار پاییز گذشته دیوید کامرون، نخست‌وزیر کشورش، با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفت که «شاهد بهبود تدریجی و گام به گام روابط فی‌مابین بوده‌ایم.»

بنا بر این گزارش، ولی‌الله سیف نیز در این دیدار گفت که دو کشور «مناسبات مثبتی» در گذشته داشته‌اند و می‌توانند روابط آینده را بر اساس آن تجربیات شکل بدهند.

فیلیپ هاموند قرار است در جریان سفر خود به تهران با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نشست مشترک خبری برگزار کند.

دیدار هاموند به وزیر نفت ایران

فیلیپ هاموند روز یک‌شنبه هم‌چنین در خصوص تعاملات نفتی دو کشور دیداری داشت با بیژن زنگنه، وزیر نفت، ایران.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، نمایندگانی از شرکت‌های انگلیسی از جمله معاون مدیرعامل شرکت شل نیز در نشست هاموند با وزیر نفت حضور داشتند.

شرکت شل تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی سابقه مشارکت در توسعه میادین نفتی ایران همچون طرح توسعه میادین نفتی سروش و نوروز را داشت.

شرکت شل بدهی ۲٫۳ میلیارد یورویی به ایران دارد که به دلیل تحریم‌ها، امکان پرداخت آن وجود ندارد.

همچنین ایران در یک میدان گازی واقع در دریای شمال با بریتانیا شراکت دارد که به دلیل تحریم، امکان برداشت منافع حاصل از آن برای ایران وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG