لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

رویکرد جدید ایران و آمریکا در وین: دیدار مستقیم و اعلام نتایج به اشتون


در حالی که تنها شش روز به پایان ضرب‌الاجل توافق موقت ژنو در روز ۲۰ ژوئیه باقی مانده است، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که اختلافات میان ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته‌ای تهران به قوت خود باقی است و وی قصد دارد روز دوشنبه «بحثی دقیق و مفصل» در این ارتباط با همتای ایرانی خود داشته باشد.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین از آخرین تحولات این مذاکرات می‌گوید:

«سوال اصلی خبرنگاران و ناظران اینجا در وین این است که سه دیدار کلیدی و حساس محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی‌اش جان کری، چه نتیجه‌ای خواهد داشت. آیا به یک توافق جامع و نهایی در ۲۹ تیر منتهی می‌شود، یا اینکه همگی باید شاهد ادامه مذاکرات پس از این روز باشیم.

۲۹ تیر ماه مهلت توافق شش ماه ژنو به پایان می‌رسد. در این توافق مقرر شده‌است که در صورت اجماع طرفین می‌توانند شش ماه دیگر هم گفتگو کنند. اما سوال دیگر این است که اگر تمدیدی در کار باشد، تحت چه شرایطی خواهد بود. آیا ۱+۵ و ایران این مذاکرات را برای چند روز و هفته ادامه می‌دهند، یا اینکه باید توافق دوباره انجام دهند چرا که در صورتیکه ایران مجبور به ادامه محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای اش بنا بر توافق ژنو باشد، احتمال می‌رود که خواستار اقداماتی تازه از سوی طرف مقابل باشد.

حضور وزرای خارجه ۴ کشور و از شش کشور مذاکره‌کننده با ایران، آمریکا بریتانیا، آلمان و فرانسه و باقی ماندن جان کری در وین برای آنچه که یک مقام وزارت خارجه آمریکا» انجام بحث‌هایی دقیق با ظریف، به منظور سنجش آمادگی ایران برای اتخاذ تصمیم‌های اساسی» خوانده، بار دیگر این تحلیل را تقویت کرده‌است که این مذاکراتی است که دو کشور ایران و آمریکا تعیین‌کننده نتیجه آن هستند.

با انتشار عکس‌هایی از دیدارهای دوجانبه طرفین ایرانی و آمریکایی، غیبت کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵ نیز می‌تواند این تحلیل را تقویت کند.

غیبت مقام بلندپایه دیپلماسی اتحادیه اروپا در این دیدار، موضوعی بوده که با او هماهنگ شده و طرفین تصمیم گرفته‌اند ایران و آمریکا این بار برخلاف عموم اوقات دیدار دوجانبه و مستقیم داشته باشند و نتایج را به خانم اشتون اعلام کنند.

محمدجواد ظریف که بامداد یکشنبه و پیش از آغاز این گفت‌وگوها با همتای آمریکایی‌اش از وجود فرصت برای رسیدن به توافقی تاریخی خبر داده بود، شامگاه یکشنبه پس از پایان دیدارهای این روز به میان برخی از خبرنگاران آمد و راه برون‌رفت را نوآوری در پیشنهادات از سوی دو طرف عنوان کرد. برون‌رفت از وضعیتی که ۱+۵ و ایران، آن را «باقی ماندن اختلافات اساسی» توصیف کرده‌اند.

پیشنهاد دیگری که وزیر امور خارجه ایران تنها در گفته‌های خود به زبان فارسی از آن سخن گفت این بود که «اگر با همدیگر فکر کنیم به جای این که خطوط قرمز را نشان دهیم، می‌توانیم به یک نتیجه برسیم.»

به هر حال راه سخت و پیچیده مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، به حساس‌ترین مرحله خود رسیده‌است و به نظر نمی‌آید که هیچکدام از کشورهایی که در این مذاکرات شرکت دارند، آماده از دست رفتن فرصت و بازگشت به روزهای پیش از توافق اولیه ژنو باشند. روزهایی که خطر حمله نظامی و اعمال تحریم‌های بیشتر تهران را تهدید می‌کرد.»

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG