لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

حکم یک سال حبس تعزیری برای هاشم آغاجری


هاشم آغاجری، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
هاشم آغاجری، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز ۱۱ مرداد خبر داد که هاشم آغاجری، استاد دانشگاه و از چهره‌های اصلاح‌طلب، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاج‌زاده، از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، آذر ماه ۱۳۹۱ خبر داده بود که هاشم آغاجری بعلت سخنرانی‌اش در مراسم دومین سالگرد روزه‌داری اعتراضی این زندانی سیاسی به دادسرا احضار شده است.

آقای آغاجری ۲۰ آبان ۹۱ در منزل مصطفی تاج‌زاده در اعتراض به «منطق تک‌قطبی و انحصارطلبانانه و خودکامانه» تصریح کرده بود: «آن وقت باید رسماً اعلام شود دوران جمهوریت و مردم‌سالاری به پایان رسید و دوران تازه‌ای که خلافت و حکومت اسلامی است شروع شده که شهروند در آن معنی ندارد.»

هاشم آغاجری، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، پس از سخنرانی خود در همدان در سال ۱۳۸۱ به اتهام ارتداد به اعدام محکوم شد. این حکم واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و مهدی کروبی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، این حکم را «ننگین» خواند.

در نهایت با اعلام نظر دیوان عالی کشور مبنی بر نقض حکم اعدام، این پرونده از همدان به شعبه ۱۰۸۳ دادگاه‌های عمومی تهران ارسال و هاشم آغاجری به سه سال حبس قطعی، دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد.

وی سال ۱۳۸۵ نیز پیش از ترک کشور به قصد شرکت در کنفرانسی در دانشگاه‌ام‌آی‌تی آمریکا اطلاع یافت که ممنوع‌الخروج شده‌است.

محکومیت بهزاد نبوی به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی

بهزاد نبوی، دیگر عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نیز به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، صالح نیکبخت، وکیل بهزاد نبوی، روز ۱۲ مرداد خبر داد که موکلش از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شده‌است.

آقای نیک‌بخت افزود: «با توجه به اینکه موکلم احساس کرد ارائه درخواست تجدیدنظر فایده‌ای ندارد؛ لذا از تجدیدنظرخواهی انصراف داد.»

صالح نیک‌بخت ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۳ مستندات صدور حکم درباره موکلش را بیانیه‌ها و نامه‌های منتشرشده از سوی زندانیان سیاسی ذکر کرده و گفته بود که موکلش در دادگاه فقط امضای همین یک مورد شکوائیه را پذیرفته است.

بهزاد نبوی که پس از رویدادهای سال ۸۸ با حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شده بود، اوایل خرداد امسال با پایان محکومیت خود از زندان آزاد شد.

XS
SM
MD
LG