لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

برنامه هاشمی، خاتمی، و عارف برای «وحدت حداکثری» در انتخابات مجلس


محمدرضا عارف، معاون اول دولت محمد خاتمی (راست)، محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران (چپ).
محمدرضا عارف، معاون اول دولت محمد خاتمی (راست)، محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران (چپ).

یک عضو هئیت مدیره «بنیاد امید ایرانیان» به ریاست محمدرضا عارف، معاون اول دولت محمد خاتمی، از تصمیم اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمدرضا عارف و احزاب اصلاح‌طلب برای «وحدت، همگرایی و وفاق حداکثری» در انتخابات مجلس دهم با استفاده از تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ خبر داد.

محمدرضا عارف، نیز خبر داد که برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس دهم بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ آغاز شده‌است.

حسن رسولی، عضو هئیت مدیره بنیاد یادشده، روز یک‌شنبه ۲۳ شهریور، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده مجلس با استفاده از تجربه «موفقیت‌آمیز» ریاست جمهوری سال ۹۲ خبر داد.

انتخابات مجلس دهم در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

به گفته وی، محمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدرضا عارف و احزاب اصلاح‌طلب بنا دارند در این انتخابات با «حداکثر وفاق، وحدت و همگرایی همه‌جانبه به صورت حزبی، جبهه‌ای و دور از هرگونه تفرقه به وظیفه خویش عمل کنند.»

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ محمدرضا عارف، کاندیدای این انتخابات که مورد حمایت تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب بود، از نامزدی در انتخابات انصراف داد.

پس از انصراف آقای عارف، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، و محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، و اکثر احزاب اصلاح‌طلب ایران از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کردند.

محمدرضا عارف، روز یک‌شنبه از برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده مجلس خبر داد و با بیان اینکه این برنامه‌ریزی‌ها بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ آغاز شده، افزود: «به‌صورت شفاف فعالیت‌های‌مان را به اطلاع افکار عمومی می‌رسانیم.»

رئیس «بنیاد امید ایرانیان»، انتخابات مجلس آینده را یکی از مهم‌ترین انتخابات‌ها بعد از انقلاب اسلامی در ایران خواند و تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان باید در انتخابات مجلس بگونه‌ای عمل کنند که برخی اتفاقات صورت گرفته در انتخابات شورای شهر تهران تکرار نشود.»

معاون اول دولت محمد خاتمی همچنین تاکید کرد که هر گونه ائتلاف و تعامل با جریان رقیب با حفظ هویت اصلاح‌طلبی خواهد بود.

این در حالی است که حسن رسولی، پیش‌بینی درباره قرار گرفتن اصلاح‌طلبان با جریان میانه‌رو اصول‌گرایی، در یک جبهه را «زود» دانست.

عضو هئیت مدیره «بنیاد امید ایرانیان» در عین حال گفت: «امکان ائتلاف میانه‌روها در دو جناح بستگی به بروز و ظهور جریان‌های انتخاباتی رادیکال دارد.»

در ماه‌های گذشته اخبار مختلفی درباره برنامه‌ریزی چهره‌هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری و حسن خمینی برای انتخابات مجلس دهم منتشر شده‌است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ۲۰ شهریور اخبار منتشر شده درباره تشکیل جلسه با محمد خاتمی و ناطق نوری برای انتخابات مجلس دهم را تکذیب کرد و گفت که دیگر از او گذشته‌است، لیست انتخاباتی بدهد.

در هفته‌های گذشته همچنین خبرهای درباره تشکیل کمیته سه نفره متشکل از عبدالله نوری وزیر کشور دولت خاتمی و غلامحسین کرباسچی و حسین مرعشی، دو عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی، برای انتخابات مجلس دهم منتشر شده بود اما عبدالله نوری ۲۰ شهریور گفت که اطلاعی در این خصوص ندارد.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با ذکر این‌که «با محوریت خاتمی وارد عرصه انتخابات می‌شویم» گفت که «اشتباه استراتژیک اصول‌گرایان امید بستن به شورای نگهبان برای حذف رقیب بود.»

XS
SM
MD
LG