لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

حسن نصرالله: حزب‌الله تمامی اسرائیل را در تیررس خود دارد


حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان
حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان

حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان گفته‌است این سازمان چریکی شیعی لبنانی یک دهه بعد از آخرین جنگ با اسرائیل «بسیار قوی‌تر» شده و راکت‌ها و موشک‌های آن «تمامی اسرائیل را در تیررس خود دارد».

آقای نصرالله این سخنان را در آستانه چهاردهم اوت، بیست و چهارم مرداد، دهمین سالروز پایانی جنگ ۳۴ روزه ارتش اسرائیل و حزب‌الله بیان کرد.

سخنان وی روز شنبه بیست و سوم مرداد برای حاضران در مراسمی در منطقه شیعه‌نشین بنت جبیل در جنوب لبنان پخش می‌شد.

نصرالله که اظهاراتش از طریق شبکه تلویزیونی حزب‌الله، المنار، برای ده‌ها هزار طرفدار این سازمان در این مراسم پخش می‌شد، گفت آن جنگ «تیری بر قلب اسرائیل» بود.

دبیر کل حزب‌الله گفت «اگر جنگی دیگر رخ دهد، جبهه داخلی اسرائیل از آن جدا نخواهد بود».

آقای نصرالله گفت در جنگ ده سال پیش می‌گفتیم «بسیار دورتر و دورتر و دورتر از حیفا را می‌زنیم» اما اکنون «دیگر هیچ هدفی در اراضی اشغالی نیست که در سیبل موشک‌های مقاومت نباشد».

به گفته حسن نصرالله، جنگ ده سال پیش «ثابت کرد» که اسرائیل دارای «قدرت فولادی» نیست و آن جنگ «قدرت بازدارندگی» برای لبنان ایجاد کرد زیرا اسرائیل می‌داند «اگر حمله کند، ما نیز حمله می‌کنیم».

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت در ده سال اخیر اسرائیل از هر نوع اقدام تهاجمی به روستاهای جنوب لبنان «در هراس» بوده که این ثمره «قدرت مقاومت» است.

حسن نصرالله گفت، از آن جنگ تا کنون، اسرائیل «در وضعیت جدیدی است» و سران آن در ارزیابی‌های خود اذعان می‌کنند که حتی «ادامه حیات» آنها می‌تواند در خطر باشد.

دبیر کل حزب‌الله گفت، از ده سال پیش، همه سران اسرائیل «اعتراف» کرده‌اند که پشت جبهه آنها به‌شدت مختل است و با همه تلاش‌ها از عهده رفع کمبودها برنمی‌آیند.

نصرالله گفت، من به نتانیاهو می‌گویم، «جامعه شما بسیار سست‌تر از تار عنکبوت است؛ جامعه‌ای دارید که از جنگ و حالت تدافعی خسته شده... و اسرائیلی‌ها نیز به رهبران و ارتش خود بی‌اعتماد شده‌اند».

به گفته دبیر کل حزب‌الله، «مردم در جنوب لبنان تا ساعات بامدادی در تفریح هستند ولی اسرائیلی‌ها از ترس در منطقه جلیله از ساعات غروب به خانه‌ها می‌خزند.

تابستان ۱۳۸۵ خورشیدی، یک حمله شبه‌نظامیان حزب‌الله به مقر نیروهای اسرائیلی در خاک شمالی این کشور که به کشته شدن هشت سرباز و ربودن دو سرباز دیگر اسرائیل منجر شد، دولت اهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل را به آغاز جنگ با حزب‌الله کشاند.

ارتش اسرائیل هر چند نتوانست دو سرباز ربوده شده خود را در آن جنگ آزاد کند اما ضربات بسیار سنگینی به زیربنای لبنان وارد کرد و بیش از ۱۲۰۰ لبنانی نیز کشته شدند.

در آن جنگ در طرف اسرائیلی نیز ۱۷۱ تن کشته شدند که ۱۳۱ تن آنها نظامی و ۴۰ تن غیرنظامی بودند.

در جنگ ده سال پیش، حزب‌الله چهار هزار فروند راکت به اسرائیل شلیک کرد.

اسرائیل با پذیرش قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به جنگ پایان داد اما بند مهمی از قطعنامه در مورد خلع سلاح همه نیروها در جنوب لبنان هیچگاه عملی نشد.

افکار عمومی اسرائیل نیز جنگ ده سال پیش را یک ناکامی تلقی کرد و با اعتراض‌های گسترده، کمیسیون تحقیق ملی با ریاست قاضی «وینوگراد» برای بررسی دلایل ناکامی‌ها برپا شد.

در نتیجه اعتراض‌های اسرائیلی‌ها و گزارش کمیسیون تحقیق، عامیر پرتس وزیر دفاع وقت و ژنرال دان خالوتص فرمانده کل وقت ارتش و ژنرال اودی آدم فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل استعفا دادند.

دو سال بعد از جنگ، در یک معامله بین اسرائیل و حزب‌الله با میانجی‌گری آلمان، جسد دو سرباز که بعداً معلوم شد در همان روز ربوده شدن بر اثر جراحات شدید وارده کشته شده بودند، به اسرائیل پس داده شد.

در آن معامله با حزب‌الله، اسرائیل سمیر قنطار از شبه نظامیان حزب‌الله و چهار اسیر لبنانی دیگر را آزاد کرد و جسد ۱۹۹ شبه نظامی دیگر لبنانی و عرب را که در اختیار داشت، تحویل داد.

اما اسرائیل در دسامبر ۲۰۱۵، سمیر قنطار را نیز که دوباره به مسئولیت‌های بالا در حزب‌الله گماشته شده بود، در حمله هوایی در جنوب دمشق کشت.

حسن نصرالله در سخنان روز شنبه خود در مراسم یادبود دهمین سال پایان جنگ ۳۴ روزه این را نیز گفت که فعالیت‌های حزب‌الله در سوریه ادامه خواهد یافت.

وی گفت «هیچ راهی جز اینکه در میدان‌های جنگ سوریه، مانند حلب، باشیم نداریم؛ برخی از ما خواسته‌اند از سوریه بیرون برویم اما اگر ما و ارتش سوریه و بسیج مردمی عراق و دیگر مبارزان در پیکار کوتاهی کنیم، چه بر سر مردم خواهد آمد؟».

دبیر کل حزب‌الله ارزیابی کرد که مداخلات نیروهایش در سوریه «به آمادگی مقاومت در لبنان» ضربه نزده‌است.

آقای نصرالله ماه گذشته در سخنانی بی‌سابقه گفت، آب و نان و حقوق و موشک و همه چیز حزب‌الله از ایران تأمین می‌شود.

XS
SM
MD
LG