لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

حسین هدایتی، از سپاه پاسداران تا لالیگا


حسین هدایتی، سرمایه‌دار و مدیر ورزشی ایرانی
حسین هدایتی، سرمایه‌دار و مدیر ورزشی ایرانی

حسین هدایتی، سرمایه‌دار و مدیر ورزشی ایرانی، ۵۵ درصد سهام باشگاه ختافه اسپانیا را خرید. سایت تسنیم وابسته به سپاه پاسداران با اعلام این خبر نوشته: او نوزدهم آذر راهی اسپانیا می‌شود «تا باشگاه را تحویل بگیرد.»

ورود حسین هدایتی به فوتبال با کمک مالی به پرسپولیس و در ادامه نیز تأسیس باشگاه استیل‌آذین در نیمه دوم دهه ۸۰ صورت گرفت که باعث شد نشریات ورزشی به او لقب «عابر بانک» بدهند.

استیل آذین ستاره‌های پرتعدادی از جمله مهدوی‌کیا، علی کریمی و فریدون زندی را جذب کرد اما به دسته پایین‌تر افتاد. فروردین ۹۰ نیز هدایتی خبر از انحلال باشگاه داد.

او امتیاز ملوان بندرانزلی را خرید و امتیاز تیم گهر زاگرس دورود را نیز به نام برادرش ثبت کرد اما در این دو تیم نیز مانند استیل آذین ناموفق بود. هنوز گاهی در نشریات ورزشی، خبر شکایت بازیکنان یا عوامل این سه باشگاه از هدایتی به خاطر عدم پایبندی به تعهدات، منتشر می‌شود.

هدایتی در مصاحبه‌ای که خبرگزاری مهر منتشر کرد، درباره سوابق‌اش در سپاه پاسداران هم صحبت کرده.

او گفته: «وقتی از سپاه خارج شدم سردار دهقان فرمانده نیروی هوایی سپاه گفت تو به درد اقتصاد می‌خوری. همان زمان سپاه به همه‌مان عیدی می‌داد. مثلاً ۲۵۰۰ تومان، برکت زندگی‌ام بود. زمینی را خریدم دو میلیارد، اخیراً از من خریدند سیصد میلیارد. سال ۱۳۷۵ یک زمین خریدم ۲۱ میلیارد الان می‌خرند ۱۶۰ میلیارد.»

آیا ثروت افسانه‌ای هدایتی، به «برکت پاداش ۲۵۰۰ تومانی» سپاه انباشته شده؟ روزنامه جام جم در شماره نوروز ۸۷ به شرح دارایی‌های هدایتی پرداخته‌است.

مالکیت صنایع استیل‌آذین، کارخانه‌های فولادسازی و ورق، شرکت پرورش میگو، برج‌سازی در امارات، مالکیت اراضی زراعی، فعالیت در بازار مبل، ریاست شرکت‌های تجاری در خاورمیانه.

جستجو در روزنامه رسمی کشور، فهرست شرکت­‌هایی که هدایتی طی یک دهه تاسیس کرده و یا در آن سمتی کلیدی گرفته را نشان می‌دهد: کشت و صنعت خلیج نای‌بند، مدیا گستر رونا، سرمایه‌گذاری اتحاد شکوفا، توسعه صنعت خاور آذین، صنایع گالوانیزه فجر، موسسه رهروان حضرت زهرا، شرکت افروز آذین، توسعه صنعت خاورساز، صنایع غذایی کرانه جنوب البرز و فرآورده‌های لبنی گیلان‌شیر.

با این حال، او همواره مدعی خصوصی‌سازی بوده. گرچه دولتی، نظامی یا خصوصی، او ناگهان برای خرید البسه تیم استیل آذین هم با بحران مواجه شد و به قول علی کریمی، ناگزیر شد از تولیدی گمنام ایرانی، لباس رایگان دریافت کند.

نکته دیگر، گردهمایی افرادی با سوابق چشمگیر کشوری و لشگری در تیمی بود که خود را نماد خصوصی‌سازی در فوتبال ایران می‌دانست.

نصرالله سجادی معاون فعلی وزیر ورزش، محمدجعفر صافی مدیر سابق صداوسیمای ایران در دفتر لندن، فرخی معاون حقوقی باشگاه که خواستار مجازات تازیانه برای آب نوشیدن علی کریمی در ماه رمضان شده بود، همچنین سردار مصطفی آجورلو، همگی کارمند هدایتی شده بودند.

تیمی که قرار بود سرمربی‌اش را از بین بزرگانی مثل فرانک رایکارد و فاتح تریم انتخاب کند، به خاطر بدهی‌های معوقه، حق تمرین در استادیوم دستگردی را هم نداشت.

شهریور ۸۹ هدایتی در متن استعفای خود نوشت: «با سلام به ارواح طیبه شهدا و رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی؛ این جانب حسین هدایتی دولابی متولد روز عاشورای حسینی افتخار نوکری اهل بیت عصمت و طهارت را داشته‌ام. در شرایطی که رهبر فرزانه انقلاب می‌فرمایند هر شخصی عمداً به وحدت اسلامی آسیب وارد کند گناه کرده، جایز نمی‌دانم در فوتبال بمانم.»

اما حالا شاید رخنه سپاه پاسداران به یکی از معتبرترین لیگ‌های فوتبال جهان، آسیبی به وحدت اسلامی وارد نخواهد کرد که هدایتی سهام باشگاه ختافه را خریده.

مهر ۱۳۹۱ خبر زندانی شدن او نیز منتشر شد. سایت بازتاب نوشت هدایتی «از بدهکاران سرشناس بانکی که تلاش کرده بود خود را از گزند برخوردهای معمول در امان نگه دارد» بازداشت شده.

این سایت، مجموع بدهی هدایتی به سیستم بانکی را ۱۸۰ میلیارد تومان برآورد کرد که فقط هفت میلیارد تومان وثیقه برای این بدهی ارائه شده بود.

در گزارش بازتاب، هدایتی به «پرداخت پول‌های شبهه‌ناک به مداحان مشهور و فعالیت‌های غیرقانونی اقتصادی، تحت پوشش مراسم مذهبی» متهم شد. اتهاماتی که همواره از طرف او بی‌پاسخ مانده‌است.

مجموعه‌ای از ناکامی‌ها، اتهامات و تخلفات که شاید اهمیتی برای هواداران مادریدی روی سکوهای ورزشگاه آلفونسو پرز نداشته باشد. آنها با هدایت کاسمین کونترا سرمربی رومانیایی، به بقا در لالیگا می‌اندیشند.

XS
SM
MD
LG