لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

بیانیه ۲۱ سازمان حقوق بشری: به وضعیت زندانیان سیاسی کُرد رسیدگی شود


۲۱ سازمان حقوق بشری روز شنبه ۲۹ آذر در بیانیه مشترکی از دولت ایران خواستند، به «وضعیت ایمنی و بهداشتی» ۲۷ زندانی سیاسی کُرد که از یک ماه پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برند، رسیدگی شود.

به گزارش وب‌سایت مرکز حامیان حقوق بشر ۲۷ زندانی سیاسی کرد، محبوس در زندان مرکزی ارومیه، از ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۳ اعتصاب غذا کرده‌اند و تعدادی از آنان در شرایط «وخیمی» به سر می‌برند.

براساس این گزارش ده نفر از این زندانیان به دلیل جرایم «امنیتی» به اعدام محکوم شده‌اند.

وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران پیش از این اعلام کرده بود که این زندانیان در اعتراض به «عدم تفکیک مجرمان خطرناک از زندانیان سیاسی و تراکم بیش از حد این بند، احضار مداوم و پرونده‌سازی مجدد، انتقال به سلول‌های انفرادی و تهدید افراد خانوادهایشان» دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

۲۱ سازمان حقوق بشری در بیانیه روز شنبه خود خواستار «تفکیک فوری و بدون هیچ قید و شرط محکومان به جرایم خطرناک» از زندانیان سیاسی در زندان مرکزی ارومیه شده‌اند.

تضمین اقدامات پزشکی مورد نیاز برای همه زندانیان و حفاظت از همه زندانیان در مقابل شکنجه و دیگر رفتارهای تحقیرآمیز دیگر خواسته این سازمان‌های حقوق بشری است.

این سازمان‌ها همچنین خواستار بررسی پرونده‌های زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه، حذف مجازات مرگ و آزادی «فوری و بدون قید و شرط» همه افرادی شدند که به دلیل اقدامات «مسالمت‌آمیز مربوط به آزادی بیان و اجتماعات» در زندان هستند.

شیرین عبادی، رؤیا برومند، هادی قائمی، شادی صدر و محمد مصطفایی از جمله مدیران سازمان‌های امضا کننده این بیانیه هستند.

شیرین عبادی، وکیل دادگستری و برنده نوبل صلح، در این باره گفت: «به خاطر عدم رعایت قانون تفکیک جرایم، شرایط متشنجی ایجاد کرده‌اند که در آن همه زندانیان جدای از نوع محکومیتشان، با رفتار خشن و غیر استاندارد مواجه هستند.»

وی تاکید کرد که مسئولان زندان یا قوانین را «اجرا نمی‌کنند و یا نادرست اجرا می‌کنند.»

وب‌سایت مرکز حامیان حقوق بشر از سید سام حسینی، جمال محمدی، بهروز الخانی، علی احمد سلیمان، سامان نسیم، سیروان نژاوی، ابراهیم عیسی‌پور، علی افشاری، رزگار افشاری و محمد عبداللهی، به عنوان ۱۰ زندانی محکوم به اعدام نام برده که در زمره افرادی هستند که اعتصاب غذا کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل ۲۵ آذر ماه ابراز نگرانی کرده بود که مقام‌های ایرانی «تهدید به تسریعِ» اعدام این ۱۰ زندانی کُرد کرده‌اند.

این سازمان در وب‌سایت خود، به طور ویژه از سامان نسیم، یکی از این زندانیان، نام برده بود که به گفته این سازمان در زمان بازداشت ۱۷ ساله بوده‌است.

عفو بین‌الملل با اشاره به «شکنجه شدن» سامان نسیم در زمان بازداشت، خواستار بررسی دوباره پرونده وی به طور عادلانه، بدون توسل به صدور حکم اعدام و با «اجتناب از اعتراف‌گیری با شکنجه»، شده بود.

مسعود شمس‌نژاد، شیر کوه حسن‌پور، عبدالله بیسلنون، یوسف کاکه ممی، عثمان مصطفی‌پور، مصطفی علی احمد، عبدالله عمومی، ولی افشاری، کیهان درویشی، مصطفی داودی، شورش افشاری، خضر رسول مروت، محمد عبدالله بخت، امیر ملادوست، احمد تمویی، جعفر افشاری و رضا رسولی ۱۷ زندانی دیگری هستند که از شش تا ۳۴ ماه زندان محکوم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG