لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

آژانس بین‌المللی انرژی: ایران می‌تواند به سرعت تولید نفت خود را افزایش دهد


آژانس بین‌المللی انرژی، بزرگترین نهاد مشاوره انرژی در جهان پیش‌بینی کرده است که ایران بعد از لغو تحریم‌ها قادر است به سرعت تولید نفت خود را روزانه تا ۷۳۰ هزار بشکه افزایش دهد.

بر اساس این گزارش که چهارشنبه ۲۱ مردادماه منتشر شده است، ایران طی ماه گذشته روزانه ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه تولید نفت خام داشته است، اما طی چند ماه بعد از رفع تحریم‌ها این رقم به سرعت می‌تواند به ۳٫۴ تا ۳٫۶ میلیون بشکه در روز برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که انتظار نمی‌رود تولید نفت ایران تا پایان سال جاری افزایش چشمگیری داشته باشد، اما حجم عظیمی از نفت انبار شده در نفتکش‌های ایران می‌تواند حتی قبل از آن راهی بازارهای بین‌المللی شود.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اخیراً اعلام کرد که تولید نفت کشور به محض رفع تحریم‌ها روزانه تا ۵۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت و طی چند ماه این رقم به یک میلیون بشکه خواهد رسید؛ وی به تازگی دستوری نیز در ارتباط با این افزایش صادر کرده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی مصرف‌کننده نفت مشاوره انرژی می‌دهد، می‌گوید که احتمالاً افزایش تولید نفت ایران بسیار ملایم‌تر از آن چیزی خواهد بود که ایران ارزیابی کرده است. این گزارش همچنین به نیاز گسترده ایران به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای افزایش ظرفیت تولید نفت اشاره کرده است.

ایران اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۰ نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه برای پروژه‌های نفت و گاز خود دارد.

دربارهٔ اشباع بازارها و کاهش قیمت نفت، آژانس انرژی پیش‌بینی کرده است که در نیمه دوم سال جاری نفت مازاد تولید شده به ۱٫۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید، در حالی که در سه‌ماهه دوم سال جاری این رقم حتی به ۳ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

این گزارش به افزایش تولید نفت اوپک اشاره کرده و می‌گوید که ۱۲ عضو اوپک برای حفظ سهم خود از بازارهای جهانی تلاش می‌کنند.

برخی کشورهای اوپک، از جمله عربستان می‌گویند که نفت مازاد در بازار بخاطر افزایش تولید نفت شیل آمریکا بوده است و تلاش می‌کند که با افزایش تولید نفت خود، دیگر کشورها را مجبور به عقب‌نشینی کنند و نفت آنها را در بازارهای بین‌المللی از رده خارج کنند.

بر اساس ارزیابی آژانس، تولید نفت اوپک در ماه گذشته به ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسیده است که بالاترین میزان طی سه سال گذشته است.

نفت مازاد در بازار باعث شده است که قیمت‌های جهانی نفت طی یک سال گذشته به شدت کاهش یابد و هم اکنون نفت وست تگزاس اینترمدیت حدود ۴۴ دلار و نفت برنت دریای شمال به حدود ۵۰ دلار معامله شود. این قیمت‌ها نسبت به نیمه اول سال گذشته میلادی حدود ۵۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در همین زمینه بانک جهانی روز دوشنبه پیش‌بینی کرد که ورود دوباره ایران به بازارهای نفت و افزایش صادرات آن بعد از لغو تحریم‌ها، می‌تواند قیمت نفت را تا ۱۰ دلار کاهش دهد.

اما آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی قبلی خود از نیاز به نفت را افزایش داده و می‌نویسد که در سال جاری رشد مصرف نفت به خاطر بهتر شدن اوضاع اقتصادی جهان و قیمت‌های نازل نفت به ۱٫۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته این نهاد بین‌المللی روزانه ۲۶۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد. برای سال آینده نیز رشد مصرف نفت روزانه ۱٫۴ میلیون بشکه خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید که رشد تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک از ۲٫۴ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۱۴ به ۱٫۱ میلیون بشکه در سال جاری برسد و در سال آینده این رقم دوباره ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. بیشترین زیان را نفت آمریکا متحمل شده است.

XS
SM
MD
LG