لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

سقوط هواپیما در اندونزی دست‌کم ۱۱۶ کشته برجای گذاشت


محل سقوط هواپیمای ارتش اندونزی در مدان. ۹ تیر ۱۳۹۴.
محل سقوط هواپیمای ارتش اندونزی در مدان. ۹ تیر ۱۳۹۴.

سقوط یک فروند هواپیمای باری ارتش اندونزی بر یک منطقه مسکونی در یکی از شهرهای بزرگ این کشور، دست‌کم ۱۱۶ کشته برجای نهاده، و آمار تلفات همچنان رو به افزایش است.

هواپیمای سی-۱۳۰ متعلق به نیروی هوایی اندونزی ساعت ۱۲ و هشت دقیقه ظهر به وقت محلی روز سه‌شنبه ۹ تیر، تنها دو دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه نظامی «سوئه ووندو» و در حالی که فقط پنج کیلومتر از فرودگاه دور شده بود، سقوط کرد.

با سقوط هرکولس بر «مِدان»، سومین شهر بزرگ اندونزی در جزیره سوماترا، ساختمان‌های مسکونی محل حادثه متحمل ویرانی‌های شدید گردید و خودروهای سواری بسیاری نیز آسیب دیدند.

«نووی» کارمند یکی از ادارات واقع در یکی از ساختمان‌های محل به خبرگزاری فرانسه گفت، از پشت پنجره لحظات پرواز هواپیما در ارتفاع پایین و سقوط آن بر ساختمانهای محل را می‌دیده و همراه با کارمندان دیگر پا به فرار نهاده‌است.

«خانووار»، یک شاهد ۲۶ ساله نیز به خبرگزاری فرانسه گفته‌است، از همان ساختمان نزدیک فرودگاه که برخاستن هواپیما را می‌دید، حس کرده بود که هرکولس دچار نقص فنی است.

بنا بر اعلامیه ارتش اندونزی، هواپیما حامل ۱۲ خدمه بود؛ معلوم نیست از میان کشته‌های شمارش شده تا آخرین گزارش‌ها، چه تعداد قربانیان بروی زمین بوده و آیا آمار شامل خدمه کشته شده نیز بوده یا نه.

آسوشیتدپرس شمار خدمه را ۱۷ نفر اعلام کرده بود.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال آگوس سوپیرانتا، فرمانده نیروی هوایی اندونزی، تأیید کرد که خلبان هواپیما بلافاصله پس از برخاستن در تماس با برج کنترل، درخواست بازگشت کرد و از وجود «مشکل» در موتور خبر داد و لحظه‌ای پس از پرواز به سوی راست با هدف بازگشت، سقوط رخ داد.

محل سقوط هواپیما در مدان. روز سه‌شنبه
محل سقوط هواپیما در مدان. روز سه‌شنبه

ده سال پیش نیز شهر اندونزیایی «مدان» شاهد یک سقوط پرتلفات هواپیما بود؛ در آن حادثه اصابت هواپیمای تازه برخاسته از باند فرودگاه در یکی از حومه‌های پرجمعیت شهر، دست‌کم ۱۵۰ مسافر، خدمه پروازی و ساکنان خانه‌ها را کشت.

«مدان» بزرگ‌ترین شهر خارج از جزیره «جاوا» و مرکز تجاری اندونزی به حساب می‌آید. خبرگزاری فرانسه شمار ساکنان شهر را دو میلیون نفر دانسته اما خبرگزاری آسوشیتدپرس رقم سه میلیون و چهار صد هزار نفر را برای جمعیت شهر ذکر کرده‌است.

در سال ۲۰۱۲ نیز سقوط یک هواپیمای نظامی ارتش این کشور از نوع «فوکر ۲۷» نیز بر یک منطقه مسکونی در جاکارتا، پایتخت، ۱۱ کشته برجای نهاده بود.

اما تنها دو ماه پیش بود که یک جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی اندونزی کوتاه زمانی پس از برخاستن از باند فرودگاه نظامی پایتخت، آتش گرفت که خلبان با چتر نجات، خود را از شعله‌های درگرفته در هواپیما به بیرون پرتاب کرد هرچند که مجروح شد.

ناوگان مسافربری اندونزی نیز پیشینه بدی در سقوط هواپیماها دارد.

اندکی قبل از کریسمس گذشته، هواپیمای مسافربری شرکت «ایر آسیا» در مسیر «سورابایا» اندونزی، به سوی سنگاپور، سقوط کرد و ۱۶۲ کشته برجای نهاد.

XS
SM
MD
LG