لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

عباس عراقچی و هلگا اشمید دیدار کردند


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، که به منظور شرکت در سومین نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده است، صبح جمعه، سوم اردیبهشت، مذاکره دوجانبه‌ای با هلگا اشمید، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، داشت.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده که این مذاکره دوجانبه جهت هماهنگی برای تعیین دستور کار سومین کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ انجام گرفته است.

نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی بعدازظهر جمعه در هتل کوبورگ وین، پایتخت اتریش، سومین نشست کمیسیون مشترک برجام را برگزار می‌کنند که در جریان آن، روند اجرای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به بحث گذاشته خواهد شد.

ایرنا پیش از این گزارش داده بود که ایران ضمن این نشست، مذاکرات دوجانبه‌ای نیز با برخی از کشورهای ۱+۵ خواهد داشت. اگرچه این گزارش مشخص نمی‌کند که کدام یک از قدرت‌های جهانی طرف مذاکره دوجانبه با معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه ایران خواهند بود.

در این حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در نیویورک به‌سرمی‌برد روز جمعه برای دومین بار در هفته جاری با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

دیدار پیشین این دو روز سه‌شنبه انجام شد که درباره اجرای توافق هسته‌ای بود و پس از آن نیز آقای کری گفت که پیشرفت‌هایی در این مذاکره حاصل شده است.

مقامات ایران می‌گویند که آمریکا مانع ازسرگیری همکاری‌ بانک‌های خارجی با ایران شده، اتهامی که واشینگتن آن را تکذیب می‌کند.

این میان رای اخیر دیوان عالی آمریکا مبنی بر پرداخت غرامت از دارایی‌های ایران به قربانیان تروریسم نیز موضوع مناقشه دیگری میان دو کشور شده است.

دولت ایران تاکید کرده که این رای را به رسمیت نمی‌شناسد و آمریکا نباید اموال ایران را توقیف کند.

طبق حکم دیوان عالی آمریکا دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت و سایر حملات سایر حملات «مرتبط» با جمهوری اسلامی پرداخت شود.

XS
SM
MD
LG