لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

واکنش ایران به حضور ترکی الفیصل در گردهمایی مجاهدین


 ترکی الفیصل در گردهمایی مجاهدین
ترکی الفیصل در گردهمایی مجاهدین

سخنگوی سپاه پاسداران و یک مقام وزارت خارجه ایران،‌شدیدا به حضور ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، در نشست گروه مجاهدین خلق اعتراض کردند و آن را نشانه «مشارکت» حکومت این کشور در اقدامات به گفته آنان «تروریستی» این گروه دانستند.

سخنگوی سپاه پاسداران ایران ظهر روز یکشنبه، ۲۰ تیر، حضور ترکی‌الفیصل در نشست گروه سازمان مجاهدین خلق را نشانه «مشارکت و همدستی» عربستان سعودی در اقدامات به گفته او «تروریستی» این گروه در ایران دانست.

رمضان شریف همچنین تاکید کرد که «تلاش رسانه‌های بیگانه و سعودی‌ها برای احیای» گروه مجاهدین خلق «محکوم به شکست است».

وی عربستان سعودی را متهم کرد که «تحت منویات و راهبردهای» آمریکا و اسرائیل از گروه‌های مجاهدین خلق، داعش، القاعده و طالبان «حمایت مالی گسترده» می‌کند.

این مقام سپاه با اشاره به گفته‌های ترکی فیصل مبنی بر «مرگ» مسعود رجوی افزود که «آل سعود هم محتضری است که به‌زودی به ملاقات سرکرده منفور منافقین خواهد رفت».

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان، روز شنبه در تجمع گروه «شورای ملی مقاومت» در پاریس از مسعود رجوی با عنوان «مرحوم» یاد کرده‌ بود.

شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، اما گفته که از گفته‌های ترکی فیصل در مورد مسعود رجوی، سوءتعبیر و نتیجه‌گری نادرست شده است.

مسعود رجوی که رهبری سازمان مجاهدین خلق را برعهده داشت، سال‌هاست که در انظار عمومی ظاهر نشده و این موضوع به شایعاتی در مورد مرگ او دامن زده است.

ایران، سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می‌داند، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پیشتر این گروه را تروریستی می‌دانستند، اما اتحادیه اروپا و سپس وزارت خارجه آمریکا این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کردند.

وب‌سایت وزارت خارجه ایران نیز صبح روز یکشنبه به نقل از «یک منبع آگاه» دراین وزارتخانه که نام او ذکر نشده، حضور ترکی الفیصل در نشست سازمان مجاهدین خلق را «وقاحت و بلاهت سیاسی» خوانده است.

این مقام وزارت خارجه ایران، عربستان سعودی را متهم کرده است که «در عراق و سوریه و یمن» و دیگر کشور‌ها از «تروریسم» به عنوان «ابزاری برای پیشبرد اهدافش» استفاده می‌کند.

ترکی الفیصل در پاسخ به شعار تعدادی از شرکت‌کنندگان در نشست گروه سازمان مجاهدین خلق گفته بود که «من هم خواهان سرنگونی رژیم» جمهوری اسلامی هستم.

سخنان این شاهزاده سعودی در نشست سازمان مجاهدین خلق ایران درحالی بیان شده است که در سال‌های گذشته روابط ایران با عربستان سعودی به شدت تیره شده و در ‌‌نهایت پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه سال گذشته، این کشور و برخی از متحدانش از جمله بحرین و سودان روابط خود با ایران را قطع کردند.

پیش از این اتفاق نیز سیاست‌های ایران در منطقه از جمله در سوریه، یمن و عراق در تضاد با سیاست‌های عربستان سعودی و برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه بوده است.

در حالی که تهران از بشار اسد حمایت می‌کند، این کشور‌ها نیز از گروه‌های مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کند.

در جریان جنگ در یمن نیز ایران از شبه نظامیان شیعه حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن حمایت می‌کند. اما در مقابل عربستان با هدف حمایت از دولت عبدربه منصورهادی در یمن، در حال جنگ با شبه‌نظامیان شیعه حوثی است.

XS
SM
MD
LG