لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

پلیس انفجارهای مرگبار تایلند را «خرابکاری محلی» توصیف کرد


پلیس تایلند روز جمعه، ۲۲ مردادماه، انفجارهای مرگباری را که در شهرهای توریستی جنوب این کشور به مرگ دست‌کم چهار تن انجامید «خرابکاری محلی» توصیف کرد.

پلیس همچنین تروریستی بودن این انفجارها را که پنج‌شنبه شب و جمعه صبح در دو شهر توریستی هوآهین و فوکت رخ داد رسما رد کرد.

هوآهین یک شهر و تفریحگاه ساحلی است در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب بانکوک، پایتخت، و محبوب توریست‌های خارجی و تایلندی‌های پولدار.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دست‌کم ۱۱ بمب در ۲۴ ساعت گذشته در پنج ایالت جنوبی تایلند منفجر شده است.

در نتیجه این انفجارها دست‌کم چهار تن جان باختند و چندین نفر نیز زخمی و مجروح شدند که در میان مجروحان چند خارجی هم بوده است.

منابع خبری اشاره کرده‌اند که این رشته بمب‌گذاری‌ها در آستانه نخستین سالگرد بمب‌گذاری در معبدی در بانکوک رخ داده است که ۲۰ کشته بر جای گذاشت.

خبرگزاری‌ها تعداد خارجی‌هایی را که در این انفجارها زخمی و مجروح شده‌اند هفت تن اعلام کرده‌اند، اما خبرگزاری فرانسه می‌گوید که تنها در هوآهین ۹ گردشگر خارجی در میان زخمی‌ها بوده است.

سخنگوی پلیس در بانکوک، پایتخت تایلند، در همین زمینه در جمع خبرنگاران گفت: «این حمله تروریستی نبوده، خرابکاری محلی بوده و محدود به چند منطقه و ایالت.»

این مقام پلیس در عین حال اضافه کرد که هنوز مشخص نیست چه گروهی پشت این رشته از انفجارها بوده است.

همین مقام پلیس اما این فرضیه را که شورشیان مسلمان مسئول این رشته از بمب‌گذاری‌ها بوده‌اند رد کرد.

پیشتر چند تحلیل‌گر انگشت اتهام خود را به سوی گروه‌های شورشی مسلمانی گرفته بودند که سال‌هاست در منتهی‌الیه جنوبی تایلند با نیروهای حکومتی کشمکش دارند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است.

در پی وقوع این انفجارها، نخست وزیر تایلند ضمن آن که خواستار حفظ آرامش شد از نیروهای امنیتی خواست بر مناطق شهری و توریستی نظارت بیشتری داشته باشند.

درآمد حاصل از صنعت گردشگری ده درصد از تولید ناخالص داخلی کشور تایلند را تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG