لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

مرزبانی ایران: سه افغان را که قصد پیوستن به داعش داشتند دستگیر کرده‌ایم


قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی
قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از دستگیری «سه شهروند افغان» خبر داد که به گفته او با «تجهیرات انفجاری» وارد ایران شده بودند و «قصد پیوستن به گروه داعش را داشتند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، قاسم رضایی، روز دوشنبه، ۱۵ دی، گفت این افراد که از مرزهای شرقی ایران وارد شده بودند در مرز شمال غرب ایران دستگیر شده‌اند.

وی اضافه کرد: «در این عملیات سه نفر که شبانه با تجهیزات انفجاری وارد کشور شده بودند توسط گشت‌های هدفمند ما دستگیر شدند.»

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی پیش از این، روز چهارم دی از دستگیری «سه عامل انتحاری» در شمال غرب ایران خبر داده بود اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرده بود.

وی اکنون می‌گوید که سه شهروند افغان که قصد پیوستن به گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) را داشتند در مرزهای شمال غرب دستگیر شده‌اند.

قاسم رضایی در سخنان روز دوشنبه توضیح نداد که آیا افراد مورد اشاره وی همان افراد دستگیر شده قبلی هستند و یا اینکه به تازگی دستگیر شده‌اند.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز چهارشنبه سوم دی، از دستگیری سه نفر خبر داده بود که به گفته او قصد «انجام عملیات انتحاری» در ایام پایانی ماه صفر در هیئت‌های مذهبی تهران را داشتند.

آقای علوی اشاره‌ای به هویت افراد بازداشت شده و محل دقیق دستگیری آنها نکرده بود.

در ۱۷ شهریورماه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نیز از دستگیری افرادی که قصد «ملحق شدن به داعش» را داشته‌اند، خبر داده بود.

در آن زمان آقای فضلی از دستگیری «سه شهروند افغان و پاکستانی» سخن گفته بود.

در ماه‌های گذشته همچنین مقامات جمهوری اسلامی از بازداشت گروه‌هایی خبر داده‌اند که در مناسبت‌های مذهبی قصد «بمبگذاری» و «انجام عملیات انتحاری» در ایران را داشته‌اند.

برخی از مقامات جمهوری اسلامی به فرامرزی بودن تعدادی از این گروه‌ها اشاره کرده‌اند.

از جمله حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران، روز ۲۹ مهر، گفته بود که «گروه‌های مسلح و چریکی که در منطقه ما نیستند به صورت پراکنده حملاتی انجام می‌دهند.»

وی همچنین خبر داده بود که ۲۴ گروه برای «انجام عملیات انتحاری» قصد ورود به خاک ایران را داشته‌اند، اما نیروهای ایرانی مانع ورود آن‌ها شده و دو گروه را قبل از ورود به کشور «نابود» کرده‌اند.

وزیر اطلاعات ایران پیش از این هم از دستگیری ۱۳۰ نفر از عوامل گروه‌هایی که «تکفیری» نامید خبر داده بود.

«تهدیدات زیادی ما را احاطه کرده‌است»

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در ادامه سخنان روز دوشنبه خود گفت: «۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای مرزها نیاز داریم که لازم است سالانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شود. این درحالی است که بودجه امسال ۸۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این رقم در مقایسه با ۱۵۰۰ میلیارد تومان، معنادار است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای رضایی اضافه کرد: «۱۵۰۰ کیلومتر از مرز، فاقد جاده می‌باشد که دسترسی ما به این مناطق را کم کرده‌است.»

وی تصریح کرد «از طرف دیگر، تهدیدات زیادی ما را احاطه کرده و به دلیل ضعف اِشرافیت و کنترل مرزها از سوی برخی از کشورهای همسایه، در حقیقت ما مرزبانان کشورهای همسایه نیز هستیم.»

جمهوری اسلامی در برخی از مرزهای خود به خصوص مرزهای استان سیستان و بلوچستان با مشکلات امنیتی و تردد نیروهای مسلح مخالف حکومت روبه‌رو است.

مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند، پاکستان که مرزی طولانی با سیستان و بلوچستان دارد، به «محل امن تروریست‌ها» تبدیل شده‌است.

XS
SM
MD
LG