لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

هشدار گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران به تفنگداران آمریکایی


شیخ قیس خزعلی، دبیر کل عصائب اهل حق
شیخ قیس خزعلی، دبیر کل عصائب اهل حق

عصائب اهل‌الحق، از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق که از حمایت ایران برخوردار است، روز دوشنبه دوم فروردین اعلام کرد تفنگداران آمریکایی را که برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) در عراق مستقر شده‌اند به عنوان «نیروهای اشغالگر» به‌شمار آورده و با آنها «برخورد» خواهد کرد.

واشینگتن روز یک‌شنبه اعلام کرد که یگانی از تفنگداران دریایی خود را تحت عنوان «یگان ۲۶اُم اعزامی» در عراق مستقر کرده تا در مقابله با داعش در عراق کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه عصائب اهل‌الحق در واکنش به این خبر در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد که «اگر دولت آمریکا نیروهای خود را بلافاصله بیرون نبرد ما با آنها به عنوان نیروهای اشغالگر برخورد خواهیم کرد.»

این گروه شبه‌نظامی شیعه در پیام خود افزود: «نیروهای اشغالگر تلاش‌های مشکوک جدید را آغاز کرده‌اند تا به بهانه مبارزه با گروه ایجادشده توسط خود آنها، یعنی داعش، دوباره در کشور حضور پیدا کنند.»

عصائب اهل‌الحق یکی از حدود ۱۵ گروه شبه‌نظامی شیعه در منطقه به‌شمار می‌آید که از حمایت ایران برخوردارند و خود را جزو «مدافعان حرم» توصیف می‌کنند.

در سال ۱۳۸۹ فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در عراق گفته بود ایران از «سه گروه عمده افراط‌گرای شیعه» که تلاش‌هایی برای حمله به پایگاه نیروهای آمریکایی داشته‌اند، حمایت می‌کند؛ «کتائب حزب‌الله، عصائب اهل‌الحق و لشکر روز موعود».

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اما روز یازدهم اسفندماه امسال به خبرنگاران گفت که «اکثریت» گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق رابطه‌ای با ایران و سپاه پاسداران ندارند، و در عین حال مشغول نبرد علیه گروه «حکومت اسلامی» هستند.

«عصائب اهل حق» که مجوز فعالیت نظامی آن را محمود هاشمی شاهرودی، عضو کنونی هیئت رئیسه مجلس خبرگان، صادر کرده از جمله گروه‌های معتقد به «ولایت فقیه» و ولایت آیت‌الله علی خامنه‌ای است.

در اوت و اکتبر سال ۲۰۱۴ دو گروه از اعضای «عصائب اهل حق» برای تمرین‌های نظامی و دیدار با برخی روحانیون بلندپایه قم به ایران سفر کردند که در آن زمان انتشار تصاویری از آنها بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها به همراه داشت.

XS
SM
MD
LG