لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

راه‌اندازی «بسیج فضای مجازی» با همکاری «۱۸ هزار نفر»


عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور
عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی از «همکای داوطلبانه» حدود ۱۸ هزار نفر با دادستانی برای شناسایی «تخلف» در فضای مجازی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه (۲۰ بهمن) وب‌سایت رسمی دادستانی کل کشور، عبدالصمد خرم‌آبادی گفته این افراد با راه‌اندازی «بسیج در فضای سایبر» به همکاری «داوطلبانه» با دادستانی کل کشور می‌پردازند.

به گفته وی این رصدگران «مواردی که شاهد ارتکاب تخلف از سوی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشند را به دادستانی کل کشور گزارش» می‌کنند.

این مقام مسئول «یکی از منابع اصلی برخورد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با سایت‌های متخلف» را گزارش‌های این افراد اعلام کرده است.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی به جزئیات این همکاری و سازمان‌ها و ارگان‌های همکار در ارتباط با سازماندهی این ۱۸ هزار نفر اشاره‌ای نکرده است.

پس از وقایع سال ۱۳۸۸ فرماندهان سپاه پاسداران و سازمان بسیج بارها از قصد خود برای تشکیل قرارگاه‌های مجازی برای مقابله با آنچه «جنگ نرم دشمن» می‌نامند، سخن گفته‌اند.

در سال‌های اخیر سپاه و سازمان بسیج شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و مراکز آموزشی قابل توجهی به منظور آموزش و تشویق نیروهای بسیج و حزب‌الله با هدف فعالیت در فضای مجازی راه‌اندازی کرده‌اند.

تاکنون گزارشی از همکاری نیروهای فعال بسیج در فضای مجازی با نهادهای قضایی و امنیتی منتشر نشده، اما معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفته رصد وب‌سایت‌های «متخلف» در قالب «بسیج فضای سایبری» صورت می‌گیرد.

قوه قضائیه ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی وب‌سایت را فیلتر کرده و ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال شبکه‌های اجتماعی را به اتهام‌های مختلف احضار و بازداشت کرده است.

آذر ماه امسال نیز محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور گفته بود هر هفته ۱۳ تا ۱۴ هزار شبکه به علت «ارتکاب جرم» در ایران فیلتر می‌شود.

آقای منتظری افزوده بود که «متأسفانه این فضا توسط بسیاری از جریانات خارج از کشور مسیری برای ضربه به نظام شده است.»

۳۰ دی ماه امسال هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بسته شدن بیش از ۱۶۰ هزار «کانال فساد» در فضای مجازی خبر داده است.

رضا صالحی امیری گفته که «۲۷ میلیون جوان تنها در یک شبکه اجتماعی در کشور تبادل اطلاعات می‌کنند» و کانال‌های مذکور با هدف جلوگیری از «بمباران فرهنگی» جوانان بسته شده‌اند.

شبکه اجتماعی تلفن همراه «تلگرام» یکی از پرکاربردترین شبکه‌ها در ایران است و به گفته مقام‌های مسئول میلیون‌ها نفر در کشور از آن استفاده می‌کنند.

مقام‌های قضایی و امنیتی در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای مسدود کردن «تلگرام» داشتند، اما با مخالفت دولت موفق به این کار نشدند.

یکی از طرح‌های دولت یازدهم برای محدود شدن دسترسی کاربران ایرانی به برخی شبکه‌های اجتماعی، «فیلترینگ هوشمند» است که برخی کارشناسان، کارآمدی آن را زیر سؤال برده‌اند.

قوه قضائیه و سپاه پاسداران نیز با وجود فیلتر برخی از این شبکه‌ها، در سال‌های اخیر اقدام به بازداشت ده‌ها کاربر فعال آنها کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG