لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

بانک مرکزی: برداشت ۴٫۱ میلیارد دلاری از صندوق توسعه صحت ندارد


ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران
ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران
در حالی که فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات، می‌گوید که دولت حسن روحانی با «روش و ترفندی خاص» ۴٫۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده‌است، رئیس بانک مرکزی در همان روز این مطلب را تکذیب کرد.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی، روز چهارشنبه ۷ خردادماه در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر در این باره گفت: «به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد و ما ۴٫۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت نکرده‌ایم.»

وی تأکید کرد: «ما قبلاً این موضوع را توضیح داده‌ایم و این موضوع تکذیب می‌شود و دولت هیچ برداشتی از صندوق توسعه ملی نداشته‌است.»


رئیس بانک مرکزی افزود: «ما حتی مبلغ ۲۰ درصد از مبلغ موجود را به حساب صندوق واریز کرده‌ایم.»

ولی‌الله سیف در ادامه گفت: «اگر سوء تفاهمی درباره این موضوع وجود داشته باشد پیگیری و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در همین روز بنا به گزارش خبرگزاری مهر، فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات، گفته‌است که دولت حسن روحانی با «روش و ترفندی خاص» ۴٫۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده‌است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره برداشت ۴ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی مطرح شده بود و حتی احمد امیرآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به دولت اخطار داده بود، اما معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد هم هر دو این موضوع را تکذیب کرده بودند.

با این حال خبرگزاری مهر می‌نویسد که اخیراً نامه رئیس دیوان محاسبات به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر برداشت ۴٫۱ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی منتشر شده‌است که می‌گوید ۲٫۶ میلیارد دلار پول برداشت شده از صندوق تبدیل به ریال شده‌است.

صندوق توسعه ملی فعالیت خود را از سال ۸۹ آغاز کرد و بر اساس قانون بخشی از پول نفت صادراتی ایران به این صندوق منتقل می‌شود.

بر اساس قانون بودجه سال جاری، دولت موظف است که ۳۱ درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی منتقل کند.

پیش از این خبرهایی مبنی بر برداشت‌های «غیرقانونی» میلیاردی دولت محمود احمدی‌نژاد از صندوق توسعه ملی منتشر شده بود.
XS
SM
MD
LG