لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

کارخانه‌های کاشی ایران «در آستانه ورشکستگی قرار دارند»


رئیس اتحادیه کاشی و سرامیک ایران اعلام کرده که کارخانه‌های کاشی و سرامیک ایران در آستانه «ورشکستگی» قرار گرفته‌اند و وضعیت این صنعت در سال ۱۳۹۴ «رضایت‌بخش» نبوده‌است.

مصطفی گودرزی در گفت‌وگویی که روز چهارشنبه ۱۱ فروردین‌ماه از وی در «نسیم‌آنلاین» منتشر شده، این مطلب را بیان کرده و گفته که کارخانه‌ای کاشی و سرامیک دچار رکود شده‌اند.

به گفته وی «تعدادی از کارخانه‌های صنف کاشی به دلیل نبودن نقدینگی و رکود زیاد با وضعیت بسیار نامناسبی روبه‌رو هستند و در نهایت حتی برخی از آن‌ها تا مرز ورشکستی و تعطیلی پیش رفته‌اند.»

وی از اعتصاب کارگران این کاشی‌سازی‌ها نیز سخن به میان آورده و گفته انبار کارخانه‌های کاشی و سرامیک به اندازه‌ای موجودی دارند که اگر تولید متوقف شود تا یک سال آینده جوابگوی بازار خواهند بود.

گودرزی دلیل اصلی رکود صنف کاشی را رکود در بخش مسکن اعلام کرده و گفته «تا زمانی که بخش مسکن از رکود فعلی خارج نشود، صنف‌های وابسته به بازار مسکن نیز دچار رکود خواهد بود.»

به گفته وی «زمانی که مسکن مهر و شبکه ساخت‌وساز کشور رونق داشت، چیزی حدود ۳۰۰ میلیون متر مربع مصرف داخلی شده بود لذا در کل دپو به وجود نمی‌آمد.»

رئیس اتحادیه کاشی و سرامیک مهر ماه سال گذشته اعلام کرده بود که رکود موجود در این بخش در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و تولیدکنندگان کاشی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

سال ۱۳۹۲ نیز در پی رکود اقتصادی در ایران که همچنان ادامه دارد اعلام شد کارخانه «سامان کاشی» با داشتن ۴۰۰ کارگر تعطیل شده‌است.

از «سامان کاشی» به عنوان یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید کاشی و سرامیک ایران یاد می‌شود که علت تعطیلی آن «کمبود منابع مالی» اعلام شده‌است.

اسفند ماه سال گذشته نیز بهنام عزیززاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کاشی و سرامیک طی نامه‌ای از اعضای این انجمن خواسته بود به مدت سه ماه و برای مدیریت تولید و انبار خود کارخانه‌ها را تعطیل کنند.

عزیززاده اعلام کرده «برای مدیریت و فروش محصولاتی که در انبارها مانده باید مدتی کارخانه‌ها را تعطیل کرد تا میزان تولید با تقاضا برابری پیدا کند.»

در سال‌های اخیر اخبار و گزارش‌های فراوانی از تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکاری هزاران کارگر در ایران منتشر شده که تحریم، واردات، و رکورد اقتصادی سه عامل اصلی این اتفاق معرفی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG