لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

ایرنا: تلگرام ۵۰ کانال غیراخلاقی ایرانی را فیلتر کرد


خبرگزاری دولتی ایرنا از مسدود شدن دست‌کم ۵۰ کانال «غیراخلاقی» ایرانی در تلگرام با هدف «سالم‌سازی» این شبکه ارتباطی تلفن همراه در ایران خبر داده‌است.

ایرنا روز یک‌شنبه ۱۵ فروردین‌ماه گزارش کرده طی روزهای جمعه و شنبه مسئولان تلگرام ۵۰ کانال فعال ایرانی را مسدود کرده و به آن‌ها «فرصت پالایش» داده‌اند.

آن‌طور که این خبرگزاری دولتی اعلام کرده کانال‌هایی که «فعالیت‌شان اکثراً اجتماعی یا سرگرمی» است «تبلیغات غیراخلاقی» داشته‌اند و «در صورت پالایش، اجازه فعالیت مجدد» خواهند داشت.

ایرنا اضافه کرده که «کارت زرد تلگرام فقط یک‌بار است و در صورت تکرار و گزارش مجدد کاربران، کانال‌های مختلف برای همیشه مسدود خواهد شد.»

شبکه «تلگرام» نزدیک به ۲۰ میلیون کاربر ایرانی دارد و مقام‌های قوه قضائیه در ایران بیش از دو سال است تلاش‌های گسترده‌ای به منظور مسدود کردن این شبکه اجتماعی آغاز کرده‌اند که تاکنون در این زمینه موفق نبوده‌اند.

دولت حسن روحانی نیز که به عنوان یکی از مخالفان مسدود شدن «تلگرام» در ایران شناخته می‌شود، تنها خواستار فیلتر کانال‌های «غیراخلاقی» این شبکه ارتباطی است.

سال گذشته گزارش‌های مختلفی از درخواست مقام‌های دولت ایران از مسئولان «تلگرام» به منظور فیلتر کانال‌های «غیراخلاقی» منتشر شده بود که مسئولان این شبکه اعلام کردند با این درخواست‌ها موافقت نکرده‌اند.

فروردین سال گذشته پاول دورف، مؤسس پیام‌رسان تلگرام گفته بود درخواست ایران برای همکاری در زمینه «جاسوسی از شهروندان» این کشور را رد کرده‌است.

حدود پنج ماه بعد کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد شرکت تلگرام پس از «مذاکراتی» «به‌زودی» برخی از سرورهای خود را در داخل ایران «مستقر خواهد کرد.»

این کمپین در آن زمان گزارش کرده بود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه‌ای به تلگرام خواستار «ایجاد محدودیت» در دسترسی کاربران ایرانی به «برخی از کاربردهای» این برنامه پیام‌رسان شده بود.

دو ماه بعد از اطلاعیه کمپین مذکور، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی ایران اعلام کرد ۲۰ کانال تلگرام که «محتویات غیراخلاقی» داشتند، مسدود و مدیران آن‌ها بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG