لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

کارنامه بهاری گمرک ایران: تراز تجاری غیرنفتی مثبت شد


پتروشیمی اصفهان
پتروشیمی اصفهان

در سه‌ماهه اول سال جاری خورشیدی، صادرات غیرنفتی ایران بر واردات پیشی گرفته‌است.

بر اساس گزارشی که سایت رسمی گمرک ایران منتشر کرده‌است، در سه‌ماهه اول سال جاری حجم تجارت خارجی ایران به ۲۱ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار رسید.

این گزارش می‌افزاید که حجم صادرات غیرنفتی ایران در این بازه زمانی ۱۰ میلیارد و ۸۶۷ میلیون دلار و حجم واردات کشور ۱۰ میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار بوده‌است.

در بهار سال جاری، به رغم مثبت بودن تراز تجارت کالای ایران، صادرات کشور نزدیک به ۱۰ درصد و واردات کشور نیز نزدیک به ۱۵٫۵ درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته‌است.

این گزارش می‌گوید که «مقایسه میزان وزنی صادرات نسبت به واردات حاکی از آن است که صادرکنندگان ایرانی همچنان به صادرات مواد خام علاقه‌مندند و کالاهای ساخته شده سهم کمتری را همچون سال‌های پیش به خود اختصاص داده‌است».

این گزارش می‌افزاید، کارنامه تجارت خارجی ایران در بهار امسال حاکی از آن است که با وجود کاهش ۳۲ درصدی صادرات میعانات گازی، جایگاه فراورده‌های پتروشیمی بهتر شده و صادرکنندگان توانسته‌اند ارزش صادرات این محصول را در مدت یادشده ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهند.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و گران‌قیمت است که از میادین گازی به دست می‌آید. این محصولات خام، سهمی چشمگیر در صادرات ایران دارد.

در سه ماه نخست امسال، شش میلیون و ۱۹۵ هزار تن میعانات گازی به ارزش دو میلیارد و ۶۲۹ میلیون دلار صادر شده‌است که از نظر وزنی و ارزشی تقریباً یک‌چهارم از کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد.

اقلام عمده کالاهای صادراتی

به غیر از مایعات گازی که نوعی نفت خام است، اما ایران در فهرست صادرات فراورده‌های غیرنفتی قرار می‌دهد، اقلام عمده صادرات کشور در بهار سال جاری همچنین شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش ۵۷۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷ درصد، پروپان مایع شده به ارزش ۳۸۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴٫۶۵ صدم درصد و قیر نفت به ارزش ۳۶۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴٫۴ دهم درصد بوده‌است.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

کشور چین و عراق تقریباً مقصد ۳۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران بوده‌است. چین در بهار امسال حدود ۲ میلیارد و عراق ۱٫۵ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از ایران وارد کرده‌اند.

همچنین بیشترین افزایش صادرات در بهار امسال به کشور امارات متحده عربی و هند اختصاص دارد.

امارات متحده عربی در این مدت با ۴۳ درصد افزایش، یک میلیارد و ۳۱۷ میلیون دلار انواع کالا از ایران وارد کرده‌است. نیز با ۴۶ درصد افزایش ۷۲۹ میلیون دلار کالای غیرنفتی ایرانی وارد کرده‌است.

افغانستان نیز در این مدت ۶۱۱ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد. به عبارتی، پنج مشتری بزرگ ایران، سهمی ۶۰ درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور داشته‌اند.

اقلام عمده واردات

این گزارش حاکی است که محصولات کشاورزی به همراه ماشین‌آلات در صدر فهرست واردات کشور قرار دارند.

محصولات کشاورزی به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش ۳۵۶ میلیون دلار، برنج به ارزش ۲۴۳ میلیون دلار، دانه گندم به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار و کنجاله سویا به ارزش ۲۰۹ میلیون دلار هستند. سهم این کالاها از کل واردات ایران حدود ۱۰ درصد بوده‌است.

چین عمده‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران است. سهم این کشور از کل واردات ایران ۲ میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار شده‌است، به عبارتی ایران طی بهار سال جاری یک چهارم واردات خود را از چین انجام داده‌است.

البته صادرات چین به ایران در مدت یادشده بیش از ۶ درصد کاهش داشته‌است.

امارات متحده عربی رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در این مدت ۲ میلیارد و ۳۹۵ میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرده که مجموع صادرات این کشور نیز با ۲۵ درصد کاهش همراه بوده‌است.
رتبه‌های بعدی نیز به کره جنوبی، ترکیه و هند اختصاص دارد.

XS
SM
MD
LG