لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

«محاصره چند صد تن» از دراویش معترض در خیابان‌های تهران


عکس از صفحه فیس‌بوک «مجذوبان نور»
عکس از صفحه فیس‌بوک «مجذوبان نور»

به گزارش «مجذوبان نور»، وب‌سایت خبری درویش‌های گنابادی ایران، ماموران امنیتی و نیروی انتظامی از ساعات اولیه صبح یکشنبه ۳۰ شهریور، «حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰» درویش گنابادی را که قصد ادامه تجمع در مقابل دادستانی تهران داشتند در خیابان بهشت تهران «محاصره» کرده و دور محل تجمع آنان «حصار» کشیده‌اند.

به گزارش این وب‌سایت ماموران با «اعمال خشونت» سیم‌کارت و حافظه‌های الکترونیکی تلفن‌های همراه این دراویش را «ضبط» کرده و تلفن‌های آنان را «شکسته‌اند».

این وب سایت همچنین از تشکیل تونل باتوم از سوی ماموران و «ضرب و شتم» «حدود ۵۰ نفر» از این دراویش خبر داده و نوشته که یک زن درویش که با ضربه باتوم دچار شکستگی دست شده بود به درمانگاه منتقل شده‌است.

«مجذوبان نور» هم‌چنین از بازداشت «۸۰۰ نفر» در تجمع «ناکام» روز شنبه دراویش مقابل دادستانی تهران خبر می‌دهد.

بیش از دو هزار درویش گنابادی قصد داشتند روز شنبه، ۲۹ شهریور، برای پیگیری وضعیت ۹ درویش زندانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، در مقابل دادستانی تهران تجمع کنند، اما براساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی با استقرار تجهیزات ضدشورش و بازداشت دراویش در خیابان‌های منتهی به دادستانی تهران مانع این تجمع شدند.

وب‌سایت خبری درویش‌های گنابادی ایران، همچنین ضمن انتشار اسامی ۴۵۰ نفر از دستگیرشدگان در تجمع روز شنبه خبر داده که ۸۰۰ درویش بازداشت‌شده به کلانتری‌های تهران و کرج منتقل شده‌اند.

این وبسایت همچنین از «ضرب و شتم و توهین» به تعدادی از دراویش بازداشت شده در حین بازجویی خبر داده‌است.

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده‌ به بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن اشاره به اتفاقات روز شنبه، از او خواست که هنگام دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های مسئول ایرانی آنان را مجاب کند تا سیاست مدارا و پرهیز از خشونت را در خصوص دراویش گنابادی و دیگر گروه‌های مذهبی ایرانی به کار بندند.

به گزارش این تشکل حقوق بشری که شیرین عبادی ریاست آن را بر عهده دارد، دراویش گنابادی بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید...» مواجه هستند.

در حال حاضر تعدادی از دراویش گنابادی محبوس در زندان‌های اوین تهران و نظام شیراز از روز ۹ شهریور در اعتصاب غذا به سر می‌برند و با تاکید بر ادامه اعتصاب خود متن کوتاهی به عنوان «وصیت‌نامه» منتشر کرده‌اند.

حمیدرضا مرادی سروستانی، افشین کرم‌پور، فرشید یداللهی، رضا انتصاری، امیراسلامی، امید بهروزی، مصطفا دانشجو، مصطفا عبدی و کسری نوری امضاکنندگان این وصیت‌نامه، اینک در بیست و یکمین روز از اعتصاب غذای نامحدود هستند.

پس از انتشار این وصیت‌نامه خانواده‌های این زندانیان، اعلام کردند که برای گرفتن مجوز آخرین ملاقات با این زندانیان مقابل دادستانی تهران حضور خواهند یافت و جمعی دو هزار نفره از دراویش گنابادی نیز در قالب کارزاری به نام «کوچ از ایران به زندان اوین» از تجمع سکوت با دست‌ها و چشم‌های بسته در مقابل دادستانی تهران برای «احقاق حقوق این زندانیان» خبر دادند.

XS
SM
MD
LG