لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

«اخطار» ناوشکن ایرانی در خلیج عدن به ناوگروه‌های آمریکا و فرانسه


از ناوگروه‌های ایرانی
از ناوگروه‌های ایرانی

کمتر یک هفته پس از انتشار خبری درباره «هشدار جدی» یک ناو ایرانی به هواپیماهای آمریکایی در خلیج عدن، رسانه‌های ایران خبر دادند که یک ناوشکن ایرانی در خلیج عدن به ناوگروه‌های آمریکا و فرانسه «اخطار» داده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شامگاه روز شنبه ۱۹ اردیبهشت و هنگام عبور ناوگروه ۳۴ نیروی دریای ارتش ایران از ۳۰ مایلی بندر عدن یمن، «بالگردها، هواپیماها و ناوهای آمریکا و فرانسه» قصد نزدیک شدن به ناوشکن البرز و ناو لجستیک بوشهر در فاصله کمتر از پنج مایلی را داشته‌اند.

به گفته این خبرگزاری، پس از «اخطار» ناوشکن البرز، ناوگروه‌های آمریکا و فرانسه از ناوگروه ایران «عذرخواهی کردند و مسیر خود را تغییر دادند.»

براساس این گزارش، ناوگروه ۳۴ نیروی دریای ارتش به «گلوگاه» تنگه باب‌المندب رسیده و در حال گشت‌زنی در این منطقه است.

پیش از این نیز خبرگزاری صداوسیمای ایران خبر داده بود که روز دوشنبه، ۱۴ فروردین، یک ناوشکن ایرانی در خلیج عدن به دو هواپیما و یک ناوشکن آمریکایی «هشدار جدی» داده که «فاصله استاندارد پنج مایلی» را از این ناوشکن حفظ کنند.

به گفته حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، ناوگروه ۳۴ این نیرو «در قالب ناوشکن البرز و ناو لجستیک بوشهر» در خلیج عدن حضور دارند.

پیش از این رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که ۹ کشتی جنگی ایران که مظنون به حمل سلاح برای شورشیان حوثی در یمن بودند، پس از حضور ناوگان دریایی ایالات متحده آمریکا به رهبری ناو هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت در آب‌های اطراف یمن، به سمت ایران بازگشته‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران اما این گزارش‌ها را تکذیب و بر ادامه حضور ناوهای این نیرو در خلیج عدن تأکید کرده‌است.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، روز پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت، ایران را متهم کرده بود که از طریق هوا و دریا برای ارسال اسلحه به شورشیان شیعه حوثی در یمن تلاش کرده‌است.

با این حال به گفته خبرگزاری تسنیم، قرار است عصر روز یک‌شنبه یک کشتی ایرانی به نام «نجات» که حاوی غذا و اقلام پزشکی است با هماهنگی هلال احمر عربستان سعودی، جیبوتی و عمان و همچنین فدراسیون صلیب سرخ جهانی، عازم یمن شود.

به گفته این خبرگزاری در این کشتی ۴۰ نفر از جمله «۷ فعال ضدجنگ از کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان» حضور دارند.

یک روز پیش از عزیمت این کشتی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفته بود که «اگر با بهانه‌های دروغین جلوی ارسال کمک ایران را می‌گیرند، خودشان بیایند کمک ما را دریافت کنند و به ملت مظلوم یمن برسانند.»

پیش از این علی‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران، گفته بود که کشتی حامل این محموله از طریق آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به یمن اعزام خواهد شد و زمان رسیدن آن به مقصد نیز در شرایط عادی حدود ۱۰ روز خواهد بود.

عربستان سعودی روز جمعه و پس از شش هفته بمباران سنگین، آتش‌بس بشردوستانه پنج‌روزه‌ای را برای یمن اعلام کرد که از روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای شیعه حوثی روز یک‌شنبه آتش‌بس عربستان سعودی را پذیرفتند اما اعلام کردند که به هرگونه تخلف از این آتش‌بس واکنش نشان خواهند داد.

XS
SM
MD
LG